Förening Graniten Kalmar

Föreläsning kring digitalisering 20 oktober

Pro-Graniten hade anordnat en utbildningsdag gällande digitalisering fredagen den 20/10 2023. Föreläsningarna hade visats veckan innan på flera orter i landet och många hade också kopplat upp sig på sina datorer. Ansvarig för programmet är Internetstiftelsen i samarbete bland annat med PRO och andra pensionärsorganisationer, Polismyndigheten och MSB.

Ordföranden hälsade oss välkomna och uttryckte glädje för att så många Graniten medlemmar hade tagit sig till utbildningen på Mötesplats Berga.

Studiekommittén presenterade dagens program. Inledningsvis diskuterade vi AI, den moderna tekniken. Vilka användningsområden finns det, nyttan och eventuella faror och farhågor. Därefter såg vi presentationen från Internetstiftelsen i storbild med två föreläsningar. Den första gällde bedrägerier och den andra AI tekniken.

Föreläsningarna var intressanta men väcker också mycket frågor och tankar. Vi hade mycket bra diskussioner i samband med kaffet.

Fortsättning på utbildningen blir den 10/11 kl 10..00.

Stort tack till Mötesplats Berga som lånar lokalen till oss, står för kaffet och hjälper oss med tekniken och alltid med gott bemötande.

/Raija Äijö Heiding

Pro-Graniten hade anordnat en utbildningsdag gällande digitalisering fredagen den 20/10 2023. Foto Christer Bergkvist