Förening Graniten Kalmar

STAVGÅNG GER HÄLSA

Stavgång: Foto Privat

Stavgång Foto Privat

Stavgång är en utmärkt träning. Vi träffas varje onsdag kl 10,00 hela året runt. Samling vid Berga Centrum

Gänget med den rätta glöden

Stavgång som träningsform

Stavgång är mer effektiv träning än en vanlig promenad. Det leder till bättre kondition och du förbränner mer kalorier än om du går utan stavar.

Stavgång belastar kroppen mindre än löpning

Belastningen på musklerna fördelas jämnt vid stavgång. Det gör att risken för skador i till exempel knäna och ryggen är mindre vid stavgång än vid löpning.

Vid stavgång tränar du även överkroppens muskler

Vid stavgång använder du överkroppens muskler mer än vid en vanlig promenad och vid löpning. Framförallt är det muskler i benen, magen, ryggen, armarna och bröstet som får arbeta.

Utrustning för stavgång

Välj stavar som når upp till armbågarna. Det finns olika typer av stavar att välja mellan. Stavar som används för stavgång är lite annorlunda utformade än stavar för skidåkning. Det brukar till exempel gå att byta ut spetsarna när de har blivit slitna. Det går också att sätta på en gummispets när du går på asfalt. Många stavar går att fälla ihop vilket gör dem enkla att ta med sig.

Använd bekväma skor som ger bra fäste och har bra stötdämpning.

Gör så här

Gör så här för att komma igång med tekniken i stavgång:

• Börja med att gå framåt i rask takt. Släpa stavarna efter dig. Håll händerna lite öppna.
  • Sträck på dig men försök att gå med så avslappnade axlar som möjlig. Låt armarna hänga intill kroppen och håll blicken riktad rakt fram.
  • Sätt nu i en stav i marken med skaftet vinklat framåt. Tryck ifrån med staven så att du får en skjuts framåt. Fortsätt så att höger och vänster stav växelvis skjuter ifrån mot underlaget.
  • Känn hur dina armar pendlar i takt med att du går. Höger ben och vänster arm ska fram samtidigt. Låt armarna pendla från axelleden och håll gärna händerna lite öppna när du pendlar staven framåt.
  • Använd din muskelstyrka och ta i när du sätter staven i marken. Armen ska vara böjd i armbågsleden. Böjningen ska vara ungefär 90 grader. Sträck ut armen ordentligt i det bakre läget.
  • Tänk på att alltid sätta i staven i höjd med hälen på foten som är i marken, aldrig framför. Sätter du den framför blir det onödig belastning.

Träna på ett sätt som passar dig

Anpassa träningen efter din förmåga och dina behov. Du som är ovan vid att röra på dig kan ta kortare turer i flack terräng och på plant underlag. Du som är mer van kan öka farten och gå längre sträckor i backar och ojämn terräng. Ju mer du tränar desto längre7. Text från 1177.