Förening Graniten Kalmar

Månadsmötet 17 april 2023l Gäst Anders Brandel

Anders Brandel arkivbild Foto. Helmuth Petersson

Ordförande Tomas Nygren hälsade 80 medlemmar välkomna till PRO Granitens möte i Ulfåsasalen den 17 april. Efter förslag på dagordning, som godkändes, vädjade han om förslag på arrangemang vid månadsmöten och resor eller besök på företag mm. En låda finns att lämna sina förslag i. Så hälsade Tomas Anders Brandel, dagens underhållare, välkommen och Anders framförde egna kompositioner blandade med vitsar och mer eller mindre sanna berättelser. Efter kaffepausen berättade Per-Erik (Pelle) Mattsson om hur det går till när man flyttar Kirunas stadsbebyggelse för att kunna öka gruvdriften. Mycket av gamla staden har mött sitt öde genom rivning men många byggnader som ansetts värda att bevaras, har trots sin storlek kunnat flyttas till den nya platsen. Ett fint bildspel gjorde det lätt att förstå vidden av detta omfattande projekt. Ingrid Åkesson och Maud Richter avtackades för mångårigt arbete för Graniten. Tomas meddelade att sånggruppen Flisorna nu fått en ny ledare samt att resa till Växjö sker 23 maj och till Pataholm 3 juli. Raija Äijö Heiding och Christer Bergqvist påminde om mötesplatsen i Berga Centrum med många olika aktiviteter. Boccian startar 26 april och inom Boulen planeras inomhustävling 27 april. PRO Färjestaden inbjuder till Pubafton 19 maj kl. 18.00.

Tomas meddelade att vid nästa månadsmöte blir det vårlunch, inför vilket listor för deltagande har cirkulerat, med underhållning av Gullitz och Åke. Efter sedvanlig lottdragning med många glada vinnare, tackade Tomas för ett bra möte och hälsade välkomna den 8 maj.