Förening Gullänget

Gnistan 7 september

NÄR SURSTRÖMMINGSFEST ÄR SOM BÄST

PRO-Gullänget bjöd sina medlemmar på surströmmingsfest den 7 september på Gnistan och ordföranden Eva Grundberg kunde hälsa ett 80-tal välkomna.

Anders Hägg, ABF, informerade om höstens kursutbud, Gunhild Larsson upplyste medlemmarna om studiecirkelträffar, som startar inom kort, således vävning, snickeri, sticka och virka-träff, utemotion och läslusta. Friskvårdskort fanns för motionsintresserade och här kan gjorda aktiviteter noteras och sedan lämnas in till föreningen, om man vill delta i utlottning av uppmuntringspriser.
Finns intresse av att lära sig spela Canasta, så fanns möjlighet att lista sig under mötet.

Underhållningstrion ”Skogsfalke”, som består av Lars-Erik Larsson, Siv Norrman och Bertil Nilsson stod beredda på scen och körde igång med musik, sång och roligt mellansnack.
Lars-Erik Larsson upplyste om att han föddes naken och utan tänder och han är stolt över sin hemort Lockstatorp, som har staden Örnsköldsvik som förort. Han började spela gitarr redan som ung och var då med i dansbandet Telecasters i Bredbyn. Han berättade gärna och lustigt om händelser från verkliga livet och då på en björnabos vis som expertis.
Trion körde igång med en polka, som fick salen i gungning. Sedan blev det sånger, musik och prat såväl före som efter surströmmingsmat på fat. Siv Norrman passade på att ta farväl av sommaren i en fin sång. Allsång klingade . ”Getarboggie” fingrades fram. Lars-Erik Larssons egenhändigt komponerade verk ”Estonia” födde känslor och tankar på alla som försvann i djupet 1994, då M/S Estonia förliste utanför Estlands kust.
Avslutningssången ”Riktiga Vänner” upplevdes som en plötslig sanning på ömse håll och kraftiga applåder var bekräftande nog.

Eva Grundberg meddelade att Gösta Andersson, som tidigare varit ordförande för PRO Gullänget, avled för en kort tid sedan. En tyst minut hedrade hans minne.

Därefter erhöll kökspersonalen ett välförtjänt tack liksom medlemmar, som alla bidragit till en fin feststämning.

Text : Ulla Jonsson Foto: Lars Strömgren