Förening Gullänget

Gnistan 25 maj

PRO Gullänget

Torsdagen den 25 maj anordnade PRO Gullänget en medlemsträff på Gnistan. Inbjuden talare var en polis från Brottsförebyggande enheten, som visade sig vara kunnig i frågor om bedrägerier mot äldre.

På hemmaplan bör man alltid ha dörren låst. En okänd som stövlar in kan uppträda trevligt och älskvärt men visa sig vara lik en ulv i fårakläder, så det är säkrast att lyssna till den egna magkänslan, som plötsligt förkunnar att fara är å färde.

Telefonledes kan det bli ett olyckligt slut om en okänd manipulatör lyckas få en att säga ja i ett stressat ögonblick. Här gäller det att ta kontakt med bank eller polisanmäla direkt. En kod ska absolut inte lämnas ut, ej heller Bank-ID eller något som någon annan vill få en att göra. Falska fakturor är också i omlopp, så här måste man också se upp.

Polisen poängterade att vem som helst kan bli utsatt för bedrägerier, då lurendrejarna blir allt skickligare i sitt kriminella agerande. Telefonnummer att ha i åtanke är 114 14 eller vid akut läge 112.

Kökspersonalen serverade en god sallad. Kultändarna intog därefter scenen och bjöd på en härlig underhållning. Egenhändigt skrivna låtar varvades med kända melodier och rent musikaliskt var de magnifika.

Det blev en givande dag av angenämt slag.

text Ulla Jonsson, foto Paul Jonsson