Förening Gullänget

Gnistan 14 april

PRO Gullänget samlade medlemmarna till en träff på Gnistan den 14 april.

PRO Gullänget inbjöd till träff på Gnistan den 13 april.
Dagens föreläsare var Sandra Gidlöf, som tillbringade sin uppväxttid i Gimåt.
Hon är nu fyllda 28 år och är utbildad till statsvetare och socialantropolog.
Hennes första fråga "Hur såg er väg ut till skolan?" fick åhörarna att tänka tillbaka på den egna skoltiden och hur färdvägen då såg ut.

Sandra Gidlöf berättade om följeslagarprogrammet, som hon deltagit i. Efter tre månaders studier och praktiskt arbete i Betlehem erhöll hon certifikat och blev därefter anmodad att hålla tio föreläsningar om nämnda program i sitt hemland. Föreläsningen på Gnistan blev den nionde i raden.

Det finns många barn, som är i behov av humanitär assistans och på Västbanken, som till största delen ockuperas av Israel samt Palestinska myndigheter sedan 1993, är påfrestningarna stora. Barn på väg till och från skolan får uppleva rädsla. Soldater kastar tårgas mot barn, militärjeepar kan blockera framfarten, barn arresteras om de kastar sten och straffas på ett godtyckligt sätt. Provokationer från vuxenhåll drabbar barn ideligen. Ett barn dog av hjärtstopp i närheten av den plats där Sandra verkade, så det är uppenbart att ett barn kan dö av rädsla.

Följeslagarprogrammet har tillkommit för att bidra till att dämpa våld och främja respekt för folkhälsan. Närvaron av följeslagare är ett sätt att uttrycka praktisk solidaritet när det gäller utsatta grupper - såväl palestinier som israeler.
Åhörarna berördes av föreläsningen. Stort tack , lyckönskningar och applåder riktades till Sandra, som bidrog till att hopp om en bättre värld började gro.

Andreas Nilsson äntrade därefter scenen. Hans välsjungande stämma är något man vill höra om och om igen. Vildmarksballader och sånger, som handlar om drömmar och naturupplevelser, innebär att man förflyttar sig i sinnet till en rofylld lägereld.

Träffens avslutande del blev en information om kommande arrangemang, således PRO-tävling och sommarfest, som planeras av samtliga föreningar den 30/5. Naturligtvis skapades lotterichansen och ifråga om förnöjsamhet med träffen så fanns den.

Text Ulla Jonsson. foto Lars Strömgren