Förening Gullänget

PMU

Marina och Lena

Erika Sjödin tolkar Monica Z

PRO GULLÄNGETS medlemsträff på Gnistan den 12 oktober handlade initialt om PMU – Secondhand, som är en verksamhet byggd på volontärarbete och vars syfte är att generera pengar till bistånd och lokala sociala projekt.

Inbjudna för att informera om nämnda verksamhet var Marina, som är butikens föreståndare i Gullänget och Lena, som anammat arbetet som volontär. Butiken är öppen för såväl kunder som gåvogivare och samarbetar med Pingstkyrkans LP-verksamhet, som innefattar stöd och hjälp till människor med missbruksproblem. Här finns således möjlighet att köpa begagnat och samtidigt stödja arbetet för människor i nöd såväl i närheten som i fjärran land.

Åhörarna applåderade tacksamt. Ytterligare information finns att tillgå på pmu.se.

Tid för att avnjuta en bit smakfull saffranspannkaka a´la´Ann-Marie infann sig, så alla ville bocka för köket och dess kocka.

Gunhild och Ulla informerade om kommande aktiviteter. Höstmöte äger rum i Gullängets kyrka den 15 november. Anders Hägg, ABF, informerar om studier och kommer även att låta sin sångröst ljuda i kyrksalen. Frågan om intresse för studiecirkel i ämnet 1950-tal dök upp och även kurs i ”Första Hjälpen” i 1,5 timme kan erbjudas.

Enkäter, som efterlyste medlemmarnas önskemål om kommande mötens innehåll, fanns utplacerad på borden. Nya medlemmar hälsades välkomna och vid nästa möte kan biljetter till Teaterspegelns fars ”Skaffa mig en tenor” börja säljas och gäller då den 4 februari 2024.

Svängbönorna, som var anlitade för att ansvara för underhållningen, hade på grund av något missförstånd uteblivit. Det gick dock att få tag i Erika Sjödin, som infann sig med en keybord under armen och ett häfte med Monica Zetterlunds sånger i sin hand.

”Sakta gå hem genom stan” sjöngs med varmt vemod, men det blev också svängigare slag, exempelvis ”Oh, ni fantastiska män”, ”Mr Kelly” och ”Monicas vals”

”Underbart är kort” som bekant, men Erika kunde verkligen träffen berika, så framöver är det nog återigen Svängbönor vi behöver.

Text Ulla Jonsson Foto Lars Strömgren