Krisberedskap

Att vara förberedd inför en kris är viktigt. Illustration: Christina Alvner.

Kategorier:
Publicerad:

Så får du koll - innan krisen!

Det senaste årets oväntade händelser – som coronapandemin,
it-attacker, översvämningarna i Gävleborg och Dalarna
samt svåra strömavbrott – påminner oss om behovet av
krisberedskap. Men hur förberedd är du egentligen?

Ola Olander har arbetat inom räddningstjänsten i Kalmar län i över 45 år. Idag är han pensionär men fortfarande verksam inom området han kan allra bäst – krisberedskap. Han är utbildad instruktör via Civilförsvarsförbundet och håller idag den digitala kursen Bättre tänka efter före med deltagare från både SKPF Pensionärerna och PRO.

– Idag har alla i Sverige ett eget och gemensamt ansvar för krisberedskap, men det är sällan något som det talas om, säger Ola Olander.

I sin föreläsning på nätet berättar Ola Olander om hur vi kan öka vår förmåga att hantera olyckor och allvarligare kriser med fokus på hemmet. Intresserade ansikten tittar tillbaka på Ola från skärmen.

– Det offentliga ansvarar idag för att el- och telekommunikationer, vattenförsörjning, transporter och sjukvård ska fungera. Men ibland händer det som inte får hända. Något brister. Elen går. Internet slutar att fungera. Vattenledningar går av. Radion slutar att fungera, sammanfattar Ola Olander.

Ofta talar man om att individer ska kunna klara sig upp till en vecka utan stöd från myndigheter i händelse av en kris.

– Då behövs det individer som kan agera. Hur man bor påverkar såklart hur man behöver agera. Lever man ensam på landet ställs det högre krav på förberedelse än för de som bor i städerna, säger Ola Olander.

Vid en kris behöver man se över människans fem grundbehov. Det handlar om att säkerställa att man har tillgång till vatten, mat, värme, sömn och trygghet.

– Utan mat och vatten klarar man sig inte särskilt länge. Därför är det bra att satsa på konserver och torra basvaror som håller sig länge samt att bunkra färskvatten i särskilda behållare, men glöm inte att sätta datum på vattnet. Placera vattnet svalt och gärna mörkt, då håller det längre. Du känner även i smaken när det blir gammalt.

Och är man van vid friluftsliv, är det något man kan dra nytta av under en kris.

– Det finns många ”campare” i Sverige och den utrustningen fungerar ju fint även under ett stort elavbrott. Sätt ut triangia-köket på altanen och njut av naturlivet från hemmet.

Kommunikation är också något som är otroligt viktigt under en kris, enligt Ola Olander. Att vara uppdaterad kring det som sker i samhället är viktigt för att känna lugn. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, tillhandahåller även en sajt, krisinformation.se, där man kan ta del av viktig krisinformation från myndigheten som också finns på sociala medier som Facebook och Instagram.

– Skaffa en vevradio eller en som kan gå på batteri om elen slutar att fungera. Lyssna på Sveriges Radios lokala P4-kanaler för att få koll på det som sker där du bor. Glöm inte att prata med grannar för att lättare kunna gå ihop när krisen inträffar, säger Ola.

Fakta: Mat, vatten och värme – så förbereder du dig

Vatten

• Varje dag behövs minst tre till fem liter vatten per person. Det räcker till dryck och det allra nödvändigaste de första dagarna under en kris. Har du djur hemma behövs mer vatten.
  • Förvara ett lager av vatten i dunkar eller flaskor. Förvara gärna mörkt och svalt. Att frysa flaskor är ett bra sätt att undvika att vattnet blir dåligt. Skriv datum.
  • Vid en smitta i vattenförsörjningen måste allt vatten kokas för att ta bort eventuella bakterier. Införskaffa vattenreningstabletter.

Mat

• Se över ditt reservförråd av mat som helst ska räcka till hela familjen i minst tre dagar.
  • Konserver och torrvaror är bra att ha hemma som pasta, ris och linser.
  • Prioritera matvaror med kolhydrater och protein med högt energiinnehåll och fett som exempelvis tonfisk, jordnötssmör och oliver.
  • Att ha ett stormkök hemma är extra bra om man inte ”tål” att äta kalla konserver. Även en utomhusgrill kan vara lämpligt och kan också bjuda på en trevlig stund.

Värme

• Täta golv, dörrar och fönster för att hålla värmen. Dra ner persienner och gardiner.
  • Ta fram vinterkläderna. Ha gärna tillgång till en varm sovsäck och filtar, värmeljus och en ficklampa.
  • Håll värmen hemma med fotogenlampor, ved och bränsle. En portabel kamin är också något man kan köpa. Glöm inte att vädra – gaser kan vara mycket farligt för hälsan.
  • Vid långvarig kyla, bygg gärna ett ”tält” inne i ett av rummen för att hålla värmen och sov samlat om ni är fler.

Annat att ha hemma

• Lager av medicin, förbandslåda, batterier och kontanter.

PRO-projektet ”Bättre tänka efter före”

Projektet är ett mångårigt samarbete mellan PRO och SKPF Pensionärerna med stöd av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Under 2021 har projektet beviljats medel för att fortsätta informera medlemmar och andra äldre om vikten av det förebyggande arbetet. Projektet har en arbetsgrupp med företrädare för SKPF och PRO. Studieförbundet ABF har även förslag på flera olika material som berör ämnet krisberedskap och hemberedskap. Kontakta gärna er ABF-avdelning om ni vill starta en cirkel i föreningen.
Läs mer på pro.se.

Text: Cecilia Corfitsen