Stora antikboken

Foto: Ordalaget.

Kategorier:
Publicerad:

"Äldre antikviteter har berättelser och liv bakom sig”

Intresset för antikviteter växer och många är nyfikna på både design och tidsepokers olika stilar. Men hur vet man vad ett loppisfynd är värt och hur tar man egentligen hand om en äldre mässingsljusstake?

Antikviteter blir allt mer populärt och går idag att finna både hos privata säljare, antikvitetshus och även på olika säljsidor på nätet. Men att veta vad som är av värde är ibland inte helt lätt. Jane Fredlund är antikvitetsexpert, journalist och författare och har skrivit boken Stora antikboken, som just kommit ut i utökad ny upplaga. Hon om någon vet vad man ska tänka på, när man står där och funderar på att köpa en vacker äldre vas eller stol.

– Jag tror att man ska fokusera på om man dras till saken eller möbeln, om det är något man verkligen gillar. Man ska inte tänka så mycket på priset och inte ta det så allvarligt. Ser du något äldre föremål ditt hjärta fastnar för, kläm till, säger Jane Fredlund och skrattar.

I Stora antikboken kan man läsa om möbels­tilarnas historia från gotiken fram till idag. I boken kan man läsa om av allt från soffor och fåtöljer till järn, koppar och äldre affischer. Praktiska råd ges kring skötsel och hur man bäst vårdar sina antikviteter och hur gammalt ett loppisfynd faktiskt kan vara.

Jane Fredlund är idag 87 år och har skrivit ett 30-tal böcker om just antikviteter och möbler, bland annat böckerna Så levde vi och Moderna aktiviteter. Hon har även en fil. kand i konsthistoria, etnologi och etnografi. Och hennes intresse för antikviteter går långt tillbaka i tiden.

– Jag tror det kommer ifrån mina föräldrar som var mycket kreativa. Min mamma Ven Nyberg var journalist och min pappa Stig Blomberg, var skulptör. Tidigt fascinerades jag över saker och tings historia. Det finns ju människor bakom varje pryl du ser och man kan ha så mycket glädje av dem. Dessutom är det något som alla kan diskutera och prata om, säger hon.

I boken kan man läsa om olika tidsepoker. Jane Fredlund själv föredrar möbler och antikviteter från 1900-talets början.

– 20-talet var ju fantastiskt. Det har jag starka känslor för. Man skalade bort krusiduller och onödiga detaljer och gjorde möbler och saker mer enkla och rena.

Att skriva om antikviteter har varit något av en resa för Jane Fredlund.

– Jag har verkligen haft ett roligt arbete, att få chans och möjlighet att berätta om gamla tider och vackra ting. Jag får många tankar om det nu när jag pratar med dig, säger hon.

I sitt hem har hon själv ett vackert äldre skåp som hon idag tycker extra mycket om, berättar hon. Även skulpturer av sin pappa, Stig Blomberg, som ofta porträtterade lekande barn och ungdom med humor och glädje, betyder mycket.

– Min pappa var en fantastisk duktig skulptör, han studerade bland annat för Carl Milles och arbetade även som professor vid Konsthögskolan i Stockholm. Jag blir extra glad när jag ser hans vackra skulpturer, säger Jane Fredlund.

Jane Fredlund

Foto: Ordalaget bokförlag.

Stig Blomberg

Skulpturen "Systrarna" från 1937. Foto: Bukowski.

Text: Cecilia Corfitsen.