Förening Rönnby

Våravslutning 15 maj 2024

Våravslutning i vackert väder

Vädret kunde inte vara bättre när PRO Rönnby hade våravslutning onsdagen den 15 maj. Ordförande Ingvar Graflund hälsade välkommen till de 60-tal medlemmar som hade kommit. Ingvar informerade om att PRO Rönnbys framtid fortfarande är oviss och vi väntar besked från annan PRO-förening om de är intresserade av att gå samman med oss. Kort information fick vi också om PRO-distriktets resa till Säterdalen den 15 augusti, där intresset för resan är mycket stort.

Sedan var det dags för underhållning i det gassande solskenet på Garagetaket. Den populära trubaduren Andreas Isvoosig inledde med den passande och klassiska låten ”Jag ger dig min morgon” av Fredrik Åkerström. För att få fart på publiken uppmanade Andreas oss att sjunga med i den somriga ”Sjösala Vals” av Evert Taube. Andreas fortsatte sedan med den underfundiga egenkomponerade låten ”Gösfiskarvisan”, som är en av de mest spelade låtarna på Spotify. Låttexten är verkligen träffande för alla som vill försöka få upp en gös men aldrig lyckas. Repertoaren var verkligen varierande där vi före kaffepausen fick lyssna till låtar av både Johnny Cash och Doug Seegers.

Under pausen serverades varmkorv med bröd och kaffe/dryck och ordförande Ingvar Graflund, Birgitta Sten och Marianne Dahlin svarade för serveringen.

Andreas som behärskar allt från visor, country och rock´n roll fortsatte efter pausen med ett potpurri av Elvis där vi fick höra både ”Jailhouse Rock och Blue Suede Shoes”. Vi uppmanades sedan att sjunga med i Cornelis Vreeswijks kända ”I natt jag drömde något ...” som verkligen är en låt som har en text som är träffande i den orostid som vi just nu lever i. Sist fick vi lyssna till låten ”Ett ord på vägen”, där texten är en påminnelse till oss alla vad som är viktigt i livet.

Som vanligt avslutades träffen med lottdragning där de som hade turen med sig fick gå hem med antingen ett kaffepaket eller en ost.

Text o foto: Gerd Olsson