Förening Arvika

Medlemsträff 24/1 2024

Första Medlemsträffen för PRO Arvika 2024.

En strålande fin eftermiddag, mellan kyla och snöfall, hade PRO Arvika sin första Medlemsträff för året. Det blev ett välfyllt möte, så roligt.

Eftermiddagens program innehöll bl.a informationer, presentationer och anmälan.

Vi hälsade Martin Thambert välkommen och han informerade om fallteknik, kunna falla på rätt sätt. Man blir ju stelare med åren och ett fall går fort. Martin förklarade på ett bra sätt, att kunna falla så bra som möjligt, med så lite smärta som möjligt. Inte så lätt i sådana situationer, man blir ju rädd och spänner sig. Socialstyrelsen har gjort en undersökning om fallolyckor och har konstaterat, att det är c:a 11 000 fallolyckor per år och därav 1 000 med dödlig utgång. Vilket innebär med fallolyckor, smärta, lidande, rädsla och försämrad livskvalitet. Viktigt att tänka på när man ramlar, ligg kvar och känn efter och sedan lära sig hur man tar sig upp. Han berättade att det är viktigt att träna balans och styrka. Styrka > Kärnmuskulatur, Balanssinnet > Styrs av örat och lillhjärnan och lillhjärnan är ”lite lat” som Martin sa och behöver utmanas. Det behövs snabba muskler/reflexer. Han visade en del träningsrörelser som är bra för oss, det gäller att röra sig lite annorlunda. Gärna med bollar, käppar och stå på ett ben. Tack Martin för en mycket innehållsrik presentation.

Eftermiddagen fortsatte sen med fika och gott bröd. Vår hemsideansvarig, Lena Kauppi Thalin, visade vår hemsida och hur man finner viktig information. Presentation av Göran Bryntesson, om kommande studiecirkel 5/2 och Söndagscafé 18/2. Efter detta presenterade Jonas och Ulrika, Resor/Event, kommande Mingel&Film, plus en resa till Stockholm.

Tack alla som kom och tack alla som hjälpte till att göra denna första Medlemsträff så trevlig.

Insänt/Foto Ulrika Karlsson