Förening Arvika

Berättelser om Arvika 5/2 2024

Dagens tema: Arvikas Original och konstnärer.

Inbjuden till denna träff var Per-Inge Fridlund.

Göran hälsade välkommen och inledde med att presentera några fina konstböcker. Efter kaffe och goa bullar var det så dags för Mats Nilsson att inleda med berättelser om Arvikas original. Mats hade lånat med teckningar på Arvikas mest kända original från Sveders Herrekipering. Mats presenterade originalen med lite historia runt var och en. Teckningarna skickades runt så alla deltagarna kunde njuta av att beskåda”Elis i tasere”, ”Snus-danniel”, ”Skåningen”, ”Kal i Ås”, "Ola o Stångkraga”, Oscar ”Kocki” m.fl. Mats berättade bl.a. om Ola(Stångkragen) som sägs ha jobbat som lastbilschafför på Verken utan att ha körkort. Det var något som var känt hos många av deltagarna men se där fick vi en "knäpp på näsan", det var nog en skröna för Jan-Erik Lundberg hade från säker källa, av polis som tjänstgjort på den tiden, fått veta att körkort hade allt Ola haft.

Mats Nilsson

Många av deltagarna kunde bidra med egna minnen och upplevelser av några av originalen. Det var inte ovanligt att "Ola o Stångkraga" på den tiden blev retade med glåpord för sitt leverne och beteende, inte minst av småpojkar i grupp kunde Roy Thalin berätta samt hur han med skräck mindes hur han som småpojk blivit jagad av ”Stångkraga" med yxa. Till motsats kunde Stig Nordling berätta att han upplevde ”Stångkraga” som snäll och att hon även berömt honom med fina ord.

Lars-Ivar Karlsson berättade om originalet ”Holm i Haga”, Adolf Holmer som var far till Olle Holmer, känd korvkioskägare till Olles grillbar. Lars-Ivar gav roliga smakprov på ”Holm i Hagas” historieberättande som verkligen ”kryddade” sina historier på ett fantasifullt, oväntat sätt och med stor överdrift.

Per-Inge Fridlund och Göran Bryntesson

Så var det så dags att berätta om konstnärer i Arvika och vem är bäst lämpad för det? Jo men så klart Per-Inge Fridlund. Vi fick hör om Per-Inges eget tidiga konstintresse, om hans sommarjobb på Pappers och konsthandel där han mötte många av dåtidens konstnärer och om hans dröm om ett museum. Drömmen förverkligades genom engagemang av bl.a. Per-Erik Nordqvist och ett skapande av en ideell förening. Per-Inge gav en intressant och rolig berättelse om hur museet oväntat lyckats få en stor peninggåva genom dåvarande statsminister Göran Persson. Vi fick så klart höra berättelser om Christian Eriksson och hans storhet som skulptör, som enligt Per-Inge är vår störste och anser det märkligt att det inte finns nån staty på Christian. Per-Inge berättade även om konstnären Björn Ahlgrensson och några av hans kända verk.

Vi var 35 deltagare som upplevde en jättetrevlig och intressant eftermiddag med stor behållning.

Lena Kauppi Thalin