Förening Arvika

Berättelser om Arvika 11/3 2024

Tema för dagen: När Arvikaverken brann och motståndsverksamheten i Arvika under andra världskriget m.m.

Jan-Erik Lundberg inledded med branden på Arvikaverken 20-21/6 1960. Först lite historia om Per andersson, grundaren av Arvikaverken. Film och bilder visades och några medlemmar hade minnen från denna natt. Arvikaverken finns med på kormålningen i Trefaldighetskyrkan, på den goda sidan.

Maria Sveder berättade och visade kort om Helmer Sveders liv. Vi fick även se medaljen som han fic k av Norges kung för sitt arbete under kriget. Helmer Sveder startade sin herrekipering 1939. I källaren på Sveders fick norska kurirer mat, kläder och vila. Helmer verkade tillsammans med Östen Nilsson, bankman på Jordbrukarbanken i Arvika. Neutrala Sverige var på denna tiden omgiven av ondska och Finland, Norge och Danmark var ockuperade. I huset mitt emot Sveders höll Vita korste och nazisterna till. Den 18 maj firar Sveders Herr 85 årsjubileum och då sätts minnesplaketten upp vid entrén på Kyrkogatan 34.

Tomas Thynander berättade om sin bok, Allan Mann. Allan Mann stred mot Stalin och Hitler. Om ni inte läst boken, Läs den!

Mats Nilsson berättade om personer under kriget, bl.a. Gunnar Nilsson, kurir som gick under namnet "radarn". Han hade stor hjälp av Arne Nilsson, taxiförare. Mats fortsätter och berättar om läkarna Arvid Labatt och Erik Kjellgren. Labatt var Tbc-läkare vid dispensären. Det var Labatts förtjänst att det första barnsanatoriet i Sverige byggdes här i Arvika. Erik Kjellgern var en omtyckt och folkkär läkare under en lång tid i Arvika. Dr. Kjellgren fick t.ex. 19 000 namnunderskrifter från bygdens folk till stöd för sin utnämning till lasarettsläkare. Erik Kjellgen var en god människa, han tog betalt av de som kunde betala, de som saknade medel hjälpte han ändå. Anekdoter om Kjellgren och Elis i Taserud berättades, dessa herrar var goda vänner.

Göran Bryntesson avslutade träffen med en alldelse nyskriven visa om våren.

Vi var 36 medlemmar som deltog denna eftermiddag.

Text: Eva Ryman