Förening Arvika

Medlemsträff 21/3 2024

Det var ett nästintill fullsatt Korpralen på denna medlemsträff med ett intressant innehåll: Apoteket, Trygghetsboende, Resor och Event med Mingel o Film -presentation och anmälan. Information om KPR och uppmaning att rösta vid EU-valet.

Apoteket genom Yeldiz Hasen informerade och svarade på frågor gällande mediciner. Yeldiz informerar att högkostnadsspriset ökat i år till 2800:-/år. Om man startat sin högkostnadsperiod 2023 så gäller den tidigare kostnaden tills perioden avslutas. Frågan om varför man byter ut medicinen mot den läkaren förskrivit togs upp. Förklaringen till detta är att apotekspersonalen måste erbjuda den utbytbara medicinen som för månaden är billigast och som är enligt regler av TLV som måste följas. TLV = Tandvårds och läkemedesförmånsverket. Är det så att kunden absolut vill ha den medicinen som står på receptet så får kunden betala mellanskillnaden. Frågan om att det kan vara svårt att trycka ut medicin ur medicinkartan togs upp. Det bästa är att man då ber läkaren skriva ut tablett i burk. En burk kan också vara svårt att öppna, men ber man apotekspersonalen hjälpa till att öppna så får man hjälp med detta. Gamla mediciner får endast lämnas in till apoteket. Använda sprutor ska också lämnas in till apoteket men då i burk, aldrig i påse. Apoteket tillhandahåller burk för använda sprutor.

Jonas Karlsson presenterade filmen, "Möte i Rom", som visas på Mingel och Film den 9/4 och tog emot anmälan. Jonas informerade om läget för projektet Trygghetsboende som för närvarande har 169 medlemmar. Siktet är att projektet ska vara klart för presentation och belut i Kommunfullmäktige den 27/5 och planen är byggstart till sommaren med inflytt i slutet av 2026. Formen för boendet kommer att bli en Kooperativ hyresrätt med särskild lagstiftning. Hyran är inte ännu fastställd men de som tecknar sig för en hyresrätt går in med en summa på 50 000:-, pengar som återfås vid flytt. Vissa villkor gäller som att de som ansöker om en hyresrätt är +65 samt att det ska finnas hiss, samlingslokal och gästlägenhet.

Ulrika Karlsson som är en av PRO, s representanter i KPR(Kommunala Pensionärsrådet) informerade från det senaste mötet 7 /3. Till detta möte hade pensionärsföreningarna i kommunen haft ett förmöte där man sammanställt viktiga frågor att ta upp med kommunens politiker. Några av de 17 frågorna handlade bl.a. om Dagverksameten, hur är planerna? Projeketet "Nära vård på Riktigt", genomgång av Maxtaxan, Maten inom hemtjänst/älderboende, Rehabbassängen stängs-vad häder med de som uttnyttjar den? Ensamhet-social aktivitet på recept? Senosorer för att undvika fallolyckor. En del frågor bevarades andra besvaras vid nästa KPR -möte som är den 13/6 .

Ulrika påminde också om att det viktiga EU-valet som sker den 9/6. EU-parlamentet stiftar lagar som gäller oss alla så det är viktigt att vi går och röstar. Röstningen sker i alla kommunens 16 vallokaler som är öppna den 9/6 mellan kl. 8.00-21.00. Det går också att förtidsrösta mellan den 25/5-8/6 på Biblioteket/Biblioteksbussen och på Ritz. Det går även att rösta med bud .Ju fler som röstar, desto starkare blir vår demokrati!

Ulrika avtackades för sitt fina arbete som orförande, med en vacker bukett franska tulpaner, av styrelsens Ulla Ekström. Ulla Ekström som var dagens presentatör berättade med en positiv anda om hur den nya styrelsen, utan ordförande, delat upp alla styrelseuppgifter mellan ledamöterna och tycker att de fått till ett bra fungerande arbetssätt. De kändes skönt att höra, då vet vi att vår fina PRO-förening med alla aktiviteter, träffar och resor och event mm. fortsatt kommer att fungera.

Tack till Trivselgruppen som serverade hembakat bröd och kaffe som smakade förträffligt gott.

Text och foto: Lena Kauppi Thalin

Ulrika avtackas för sitt arbete som ordförande inför ett nästintill fullsatt Korpralen