Förening Öregrund

Internationell Seniordans

Vad är detta för dans?
Vi undersöker intresset för denna dans

Dansande par

Dansande par. Foto Pixabay

Internationell seniordans är, kort sagt, olika danser från hela världen.
Vi dansar traditionella och moderna danser som är koreograferade för våra behov. Det är alltid gruppens sammansättning som är avgörande vilken repertoar som dansas. I seniordans behöver man inte vara par!

Majoriteten av dansarna idag är 50+.
För att börja behövs inga förkunskaper och varje dans inleds med instruktion, nya steg visas och testas – och även under dansen får gruppen instruktioner.
Du kan också dansa om du är rullstolsburen eller har svårt att röra dig.
Inom SSDF (Svenska Seniordansledarförbundet) finns dansledare som är utbildade för att leda olika grupper.

Varför skall man dansa?
För att det är nyttigt, roligt och trevligt!
Vi lever allt längre, vi är pigga högre upp i åldrarna, vi är aktiva och både vill och kan vara nyfikna.
De som dansar är både gladare, mer nöjda och friskare än grupperna som är passiva. I dansen stimuleras inte bara benen utan också hjärnan och hela rörelseapparaten. (Texten är hämtad från SSDF)
Hos medlemmarna i (Extern länk) PRO Bälinge Länk till annan webbplats. är denna dans populär.

Om du är intresserad hör av dig till ordförande eller studieorganisatörer:
Lisbeth Jansson: Mobil 073-718 51 59 e-post
lisbethjansson@telia.com