Förening Öregrund

Organisationsfrågor

Det är inte så lätt att finna medlemmar som är intresserade av att ta ansvar för de olika föreningsuppdragen.

PRO-distriktet i Uppsala län är den distriktsorganisation vi sorterar under tillsammans med 45 andra PRO-föreningar. Dess uppgift är bland annat att ”främja ett nära samarbete mellan distriktet och föreningarna, genomföra verksamhet och aktiviteter samt att utveckla och stödja föreningarna”.

De korta utbildningar, oftast bara en dag, som distriktet erbjuder föreningarna, är av ovärderlig nytta som vi bör utnyttja på ett bättre sätt.

Vi har en Samorganisation i kommunen där samtliga PRO-föreningar ingår. Dess främsta uppgift är att gemensamt med föreningarna ta initiativ och driva pensionärernas intressefrågor samt verka för att pensionärernas inflytande stärks i kommunen. Andra uppgifter kan vara gemensamma aktiviteter som studier, annonsering, medlemsrekrytering och medlemsvård.

En arbetsgrupp i PRO Riks har fått i uppdrag att se över hur hela organisationen kan förnyas och förenklas. Framförallt är tanken att Riksorganisationen ska ha ett tätare samarbete med distrikten. I ett grundläggande förslag finns även slopande av våra samorganisationer. Beslut kommer sannolikt att fattas av PRO-kongressen 2022.