Förening Bälinge

Verksamhetsplan 2014

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Med PRO:s stadgar, strategier och handlingsprogram i grunden kommer PRO Bälinge att verka för medlemmarnas bästa. Verksamhetsplanen för 2014 är föreningens grund för sitt arbete.

MÅLSÄTTNING FÖR VERKSAMHETEN 2014

• Ge medlemmarna kontinuerligt information om vår förening och PRO

• Öka vår kännedom om medlemmarna intressen

• Tillvarata medlemmarnas intressen och önskemål

• Arbeta med föreningsutveckling.

• Arbeta med medlemsrekrytering och medlemsvård.

• Bredda deltagande och delaktighet i föreningen

• Stärka föreningens engagemang för viktiga pensionärspolitiska frågorna

INFORMATIONS STRUKTUR UT TILL MEDLEMMARNA.

Informationen skall ges om PRO:s mål, Information från Riksorganisation, Distriktet, Samorganisationen, vår egen verksamhet och om pensionärsfrågor. Informationen ges på möten, sammankomster, genom e-postutskick, och kontaktombud, annon-sering i UNT under pensionärsnytt. Vår hemsida skall hållas uppdaterad. Vårt programblad skall distribueras ut till medlemmarna senast 31 mars. Uppdatering av e-postadresser skall ske. Styrelsen skall vara tillgänglig på ett lätt sätt genom att telefonnummer till styrelsen skall finnas i vårt programblad och på vår hemsida.

MEDLEMSARBETE, MEDLEMSVÅRD OCH MEDLEMSVÄRVING

Vår strävan är att följa PRO:s strategi om medlemsrekrytering och medlemsvård. Vi arbetar för att behålla och helst utöka vårt medlemsantal. I vår värvningsplan vill vi öka PRO Bälinges attraktionskraft och för de blivande pensionärerna. Ge presumtiva medlemmar en möjlighet att få inblick i föreningens arbete genom att få delta i en sammankomst eller aktivitet innan de bestämmer sig för medlemskap i föreningen.

Medlemskontakterna och kännedom om medlemmarna skall förbättras genom KO:s utökade uppsökande verksamhet som måste prioriteras.

En satsning på att tillvarata våra medlemmars kunskaper och kompetens och ta vara på de talanger som kan finnas i föreningen. Vi skall vara synliga och tillgängliga

Vi skall hålla oss informerade om våra medlemmars önskemål och inrikta oss på de olika åldersgrupperna i vår förening.

Kontaktombudsgruppen bör utökas så att varje kontaktombud (KO) har ansvar för 20-30 medlemmar. Alla medlemmar skall ha skriftligt information om vem som är deras KO. Inom gruppen skall det satsas på utveckling och utbildning. Uppföljning skall ske av de som begär utträde ur föreningen och de som inte betalar sin medlems-avgift. Bälinge

VERKSAMHETEN skall gagna våra medlemmar utifrån deras intressen, önskemål och skall vara så bred så att den kan tilltala så många som möjligt av våra medlem-mar. Alla ska ha en chans till aktiviteter så långt som möjligt utifrån föreningens möjligheter. Vår verksamhet ska arbeta för att öka gemenskap och samvaro, lindra ensamhet och sprida glädje i tillvaron.

Kulturutbudet skall främjas utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter då kultur är viktigt för hälsa och välmående. Programgruppen och reseombuden bör ha ett nära samarbete.

Friskvården fortsätter med de aktiviteter vi har och om möjligt utökas med nya utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter. Föreningen skall arbeta för att med kommunens hjälp få fram en lokal där medlemmarna kan träna sin fysik.

Cirkelverksamheten fortsätter med de cirklar som pågår och har ett bra deltagande. Intentionen är att starta nya cirklar utifrån efterfrågan och föreningens möjligheter. Satsning på ”Livet är ditt” i samarbete med ABF.

Vi skall ta till vara de talanger som finns bland våra medlemmar. Det finns ett stort behov av nya krafter, nya idéer och förmågor vilket vi skall söka aktivt efter bland våra medlemmar. Det finns många arbetsuppgifter som kan skötas i föreningen utan att man behöver vara förtroendevald.

Våra sammankomster, aktiviteter, resor, och cirklar skall sammanställas i ett programblad och distribueras till alla medlemmar och till de personer som fyller 65 under året tillsammans med en inbjudan om medlemskap.

MEDLEMSMÖTEN

Årsmöte 19 februari 2014. Höstmöte 19 november. Övriga medlemsmöten 2014 sker i april, augusti och oktober. Enbart årsmötet och höstmötet kommer att protokollföras. Vid övriga möten kommer minnesanteckningar att göras. Nya medlemmars träff är planerad till 27 feb. 2014

KURSER OCH KONFERENSER.

Satsning sker på styrelseledamöternas, förtroendevaldas och aktivitetsledares utbildning. De förtroendevalda uppmanas att delta i kurser och konferenser som gagnar deras uppdrag och utveckling i föreningen.

FINANSIERING

En god ekonomisk planering skall ligga till grund för föreningens ekonomi. En satsning på ökad försäljning av Trippelskrapslotter och andra lotter kan ge inkomst till föreningen vilket ger föreningen möjligheter att genomföra bra aktiviteter.

STYRELSEN

Styrelsens arbete skall följa PRO:s stadgar och mål och bedrivas med medlemmarnas bästa i focus och medlemmarnas intressen i förgrunden. Initiera och genomföra höstmöte, årsmöte, medlemsträffar, sammankomster och resor som gagnar våra medlemmar. Styrelsen skall arbeta med medlemmarnas fulla förtroende och det skall vara lustfyllt att vara medlem i PRO Bälinge.

Minst sju styrelsemöten under 2014 skall genomföras med uppehåll under sommaren Styrelsen skall även under denna tid vara tillgänglig.

STYRELSEN PRO BÄLINGE 30 OKT 2013