Förening Bälinge

Verksamhetsplan 2016

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Vår verksamhetsplan, PRO:s stadgar, strategier, och handlingsprogram med medlemmarnas bästa i förgrunden är basen för PRO Bälinges arbete 2016.

MÅLSÄTTNING FÖR VERKSAMHETEN

• Hålla PRO:s Värdegrund högt och levande.
  • Kontinuerligt informera medlemmarna om föreningen och PRO:s arbete.
  • Medlemsrekrytering och medlemsvård
  • Öka kännedomen om och tillvarata medlemmarnas intressen, önskemål
  • Bredda verksamheten så att alla kan hitta något som intresserar dem.
  • Stärka föreningens engagemang för viktiga äldrefrågor.
  • Satsa på utbildning för förtroendevalda och ledare.
  • Föreningsutveckling

INFORMATION TILL MEDLEMMARNA ska gespå möten, sammankomster, e-post och genomvåra Kontaktombud, annonsering ska ske i UNT under Pensionärsnytt, hemsidan ska hållas uppdaterad och vårt programblad distribueras tillmedlemmarna.

I MEDLEMSARBETE följer vi PRO:s strategi om medlemsrekrytering och medlemsvård. Vi ska arbeta för att behålla och helst utöka vårt medlemsantal. Målet för 2016 - 2017 är att uppnå 480 medlemmar. Vi skall hålla oss informerade om medlemmarnas önskemål och vara lätt tillgängliga.

PRO kontakt ska utökas, varje kontaktombud bör endast ha ansvar för 20-30 medlemmar. Det skall satsas på utveckling och utbildning.

Medlemsvärvning. Blivande 65-åringar ska få ett brev från föreningen som ett erbjudande. Vi ska öka föreningens attraktionskraft för blivande pensionärerna. Ge dem möjlighet att få delta i en sammankomst eller aktivitet innan medlemskap.

Medlemsvård Alla medlemmar ska informeras om vem som är deras kontaktperson/ombud. Vi ska lära känna våra medlemmar, erbjuda samåkning till de som inte själva kan ta sig till våra möten och sammankomster, ta kontakt med de som inte syns på våra möten, resor och sammankomster. Kontakta de som begär utträde ur föreningen och höra efter vad de saknar i vår verksamhet. Kontakta de som inte betalat sin medlemsavgift.

VERKSAMHETENbör ha en bredd så att alla medlemmar kan hitta något som tilltalar dem.

Kulturutbudetska vara brett. Program-och resegruppen arbetar med programinnehåll och resor. Kontaktombuden genomför ett par sommaraktiviteter.

Friskvårdsaktiviteterna fortsätter med det som pågår, om möjligt utökas med nya aktiviteter. Hälsa och välmående skall vara en ledstjärna.

Cirkelverksamheten intentionen är att starta nya cirklar utifrån efterfrågan och tillgång på ledare. Cirkelverksamheten bör breddas. ABF skall fortsättningsvis vara vår samarbetspartner.

Föreningsutveckling Vi syftar till att öka gemenskap, samvaro och lindra ensamhet för våra medlemmar. Samarbete med olika föreningar bör utökas.

Vi skall tillvarata medlemmarnas kunskaper och kompetens. Nya krafter, idéer och förmågor skall aktivt sökas bland medlemmarna. Många uppgifter i föreningen kan skötas utan att vara förtroendevald. Bälinge

MEDLEMSMÖTEN Årsmöte 18 februari, Höstmöte 24 november. Övriga medlemsmöten sker i april, augusti och oktober. Årsmötet och höstmötet protokollförs, vid övriga möten görs minnesanteckningar. Nya medlemmars träff planeras till 2 mars på kvällstid.

UTBILDNING ska det satsas påför förtroendevalda och ledare. Alla ska uppmanas att delta i kurser och konferenser som är till gagn för föreningens utveckling och personlig utveckling i sin roll som förtroendevald.

FÖRENINGSUTVECKLING Föreningen skall befinna sig i rörelse framåt. Vår framtidsgrupp ska aktivt arbeta med verksamhets/ föreningsutveckling

50-ÅRSJUBILEUM en grupp har tillsatts som skall arbeta medfrågor runt jubiléet.

FINANSIERING En god ekonomisk planering skall ligga till grund för föreningens ekonomi. En satsning på ökad försäljning av Trippelskrapslotter och annat som kan ge inkomst till föreningen och därmed ge föreningen större möjligheter genomföra aktiviteter och sammankomster som gagnar medlemmarna.

STYRELSEN Styrelsens arbete ska följa PRO:s stadgar och mål och medlemmarnas bästa ska stå i focus. Höstmöte, årsmöte, medlemsträffar, sammankomster och resor skall genomföras till medlemmarnas glädje. Styrelsen ska arbeta med medlemmarnas fulla förtroende och att det skall vara lustfyllt att vara medlem i PRO Bälinge. Minst sex styrelsemöten skall ske under 2016. Styrelsens AU bereder ärenden och förbereder styrelsemötena. Styrelsen skall vara lättillgänglig genom att telefonnummer till styrelsen finns i programbladet och på hemsidan.

Styrelsen PRO Bälinge 26 okt