Förening Bälinge

Verksamhetsplan 2015

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

VERKSAMHETSPLAN 2015. Förening 817605-6144

Med PRO:s stadgar, strategier och handlingsprogram i grunden kommer PRO Bälinge att verka för medlemmarnas bästa. Att bevaka de äldres situation med närhetsprincipen i samhället. Verksamhetsplanen för 2015 är grunden för vårt arbete.

MÅLSÄTTNING FÖR VERKSAMHETEN 2015

• Ge medlemmarna kontinuerligt information om föreningen och PRO:s arbete.
  • Arbeta med föreningsutveckling och hålla PRO:s värdegrund levande
  • Arbeta med medlemsrekrytering och medlemsvård.
  • Öka kännedomen om och tillvarata medlemmarnas intressen, önskemål
  • Bredda verksamheten för ökat deltagande i vår verksamhet
  • Stärka föreningens engagemang för viktiga intressepolitiska frågor.
  • Satsa på utbildning för förtroendevalda och ledare.

INFORMATION TILL MEDLEMMARNA.

Information skall ges på alla möten, vid sammankomster, genom e-postutskick och genom

Kontaktombud. Annonsering skall ske i UNT under Pensionärsnytt, Hemsidan ska hållas uppdaterad och i vårt programblad skall våra sammankomster, aktiviteter, resor, och cirklar sammanställas och distribueras till medlemmarna senast 31 mars.

MEDLEMSARBETE

Vår strävan är att följa PRO:s strategi om medlemsrekrytering och medlemsvård. Vi ska arbeta för att behålla och utöka vårt medlemsantal. Vårt mål för 2015-2016 är att uppnå 450 medlemmar. Vi skall hålla oss informerade om våra medlemmars önskemål och inrikta oss på de olika åldersgrupper vi har i vår förening. Vi skall vara synliga och tillgängliga.

Medlemsvärvning. Vi skall målmedvetet arbeta med att utveckla vår medlemsrekrytering. Vi skall öka PRO Bälinges attraktionskraft för de blivande pensionärerna bl.a. att ge presumtiva medlemmar möjlighet att få inblick i vår verksamhet genom att få delta i en sammankomst eller aktivitet innan de bestämmer sig för medlemskap.

Medlemsvård

Alla medlemmar skall ha skriftligt information om vem som är deras Kontaktombud. Kännedom om medlemmarna skall förbättras genom KO:s verksamhet.

Kontaktombudsverksamhet, KO: gruppen bör utökas till 20 så att var och en har ansvar för 20-30 medlemmar. Inom KO-gruppen skall det satsas på utveckling och utbildning.

VERKSAMHETEN skall gagna våra medlemmar utifrån deras intressen, önskemål och vara så bred att den tilltalar de flesta av medlemmarna. Alla ska ha en chans till aktiviteter så långt som möjligt utifrån föreningens möjligheter till ledare och lokaliteter.

Kultur är viktigt för hälsa och välmående. Kulturutbudet skall ges utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter. Program-och resegruppen arbetar med program-innehåll och resor. Kontaktombudsgruppen arbetar med olika typer av aktiviteter under sommaren t.ex. kortare resor och aktiviteter inom närområdet.

Bälinge

Friskvårdsaktiviteter fortsätter som tidigare som är välbesökta och om möjligt utökas med nya aktiviteter utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter. Hälsa och välmående är en ledstjärna.

Cirkelverksamheten fortsätter med de cirklar som pågår och har ett bra deltagande. Intentionen är att starta nya cirklar utifrån efterfrågan och tillgång på ledare. ABF skall fortsättningsvis vara vår samarbetspartner.

Föreningsutveckling

Vårt arbete skall öka gemenskap och samvaro och lindra ensamhet för våra medlemmar.

Både de nya pensionärerna och de äldres önskemål om aktiviteter skall försökas tillgodoses. Andra PRO föreningars medlemmar får möjlighet att delta i våra aktiviteter. Samarbete med olika föreningarna bör utökas nödvändigtvis inte bara med PRO föreningar. Det finns föreningar i närområdet som kan befrukta vår verksamhet.

Uppföljning skall ske av de som begär utträde ur föreningen och de som inte betalar sin medlemsavgift. Vilket vi gör redan nu men vi kan bli bättre på det.

Uppsökande verksamhet skall göras för att tillvarata medlemmarnas kunskaper, kompetens och talanger som finns i föreningen. Nya krafter, nya idéer och förmågor skall aktivt sökas bland våra medlemmar. Många arbetsuppgifter kan skötas i föreningen utan att man är förtroendevald.

En grupp som arbetar med framtidsfrågor skall tillsättas och bör bestå av någon ur styrelsen, något kontaktombud och ett par medlemmar.

MEDLEMSMÖTEN

Årsmöte 18 februari, Höstmöte 19 november. Övriga medlemsmöten sker i april, augusti och oktober. Enbart årsmötet och höstmötet protokollförs. Vid övriga möten görs minnesanteckningar. Nya medlemmars träff är planerad till 25 feb på kvällstid.

KURSER OCH KONFERENSER.

Satsning skall ske på utbildning inom föreningens förtroendevalda och ledare. De skall uppmanas att delta i kurser och konferenser som är till gagn för deras uppdrag och för föreningens utveckling.

FINANSIERING

En god ekonomisk planering skall ligga till grund för föreningens ekonomi. En satsning på ökad försäljning av Trippelskrapslotter och annat som kan ge inkomst till föreningen vilket ger föreningen större möjligheter att genomföra aktiviteter och sammankomster som gagnar medlemmarna.

STYRELSEN

Styrelsens arbete skall följa PRO:s stadgar och mål och bedrivas med medlemmarnas intressen och bästa i focus. Initiera och genomföra höstmöte, årsmöte, medlemsträffar, sammankomster och resor som gagnar medlemmarna.

Styrelsen skall arbeta med medlemmarnas fulla förtroende och det skall vara lustfyllt att

vara medlem i PRO Bälinge. Minst sju styrelsemöten under 2015 skall genomföras med uppehåll under sommaren.

Bälinge

Styrelsen skall vara tillgänglig på ett lätt sätt genom att telefonnummer till styrelsen skall finnas i programbladet och på vår hemsida. Styrelsen ser fram emot ett arbete med utveckling inom föreningen.

Styrelsen PRO Bälinge 30 okt 2014