Förening Bälinge

Verksamhetsplan 2013

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Med PRO:s stadgar, handlingsprogram och Medlemmarnas intressen som grund, kommer PRO Bälinge att verka för de områden som betyder mest för våra medlemmar. Denna verksamhetsplan för år 2013 är grunden för föreningens arbete.

Målsättning för verksamheten år 2013

• Att tillvarata medlemmarnas intressen och önskemål

• Att arbeta med föreningsutveckling och medlemsvård

• Att få ökad kännedom om medlemmarna och deras intressen,

• Att bredda deltagande och delaktighet i föreningen

• Att till medlemmarna kontinuerligt ge information om vår förening och PRO

• Att stärka föreningens engagemang för de viktiga pensionärspolitiska frågorna

Medlemsvärvning och medlemsvård

Mål: Att behålla vårt medlemsantal och hålla oss informerade om våra medlemmars önskemål. Att ge intresserade personer en möjlighet att en gång delta i en verksamhet som de är intresserade av utan att vara medlemmar.

Kontaktombud

Mål: Kontaktombudsgruppen skall utökas så att varje kontaktombud (KO) har ansvar för 20 – 30 medlemmar. Alla medlemmar skall ha skriftligt information om vem som är just deras KO. Inom KO-gruppen skall det satsas på utveckling och utbildning.

Cirkelverksamheten

Mål: Att hålla en god standard på vår cirkelverksamhet och fortsätta med de cirklar vi har påbörjat och som är välbesökta. Starta nya cirklar utifrån efterfrågan. KO skall genomgå en studiecirkel PRO Kontakt. Styrelsen skall i cirkelform gå igenom PRO:s handlingsprogram

2012 – 2015 och PRO:s nya stadgar.

Kulturutbud

Mål: Föreningen skall främja ett rikt utbud av kultur utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter då kultur är viktig för hälsa och välmående.

Information till medlemmarna

Mål: Att ge våra medlemmar en bra information om PRO:s mål och om PRO Bälinges verksamheter på möten och sammankomster, genom kontaktombuden, och vårt programblad, vår hemsida, genom annonsering i UNT och en utveckling av e-postutskick till våra medlemmar.

Aktiviteter och resor.

Mål: Att utifrån medlemmarna intressen och föreningens möjligheter planera ett bra spektra av sammankomster, aktiviteter och resor av olika slag. Våra aktiviteter skall sammanställas i ett programblad som distribueras till alla våra medlemmar, till de personer som fyller 65 år under året och till de som är intresserade att känna till föreningens aktiviteter.

Friskvård

Mål: Fortsätta med de aktiviteter vi redan har och som är välbesökta. Att om möjligt utöka med nya aktiviteter utifrån medlemmarnas önskemål och föreningens möjligheter. Vår verksamhet ska arbeta för att fylla motionskraven inom PRO:s handlingsprogram, öka gemenskapen och samvaron och lindra ensamhet och sprida glädje i tillvaron då det kan hålla oss friska längre.

Styrelsens arbete.

Mål: Att bedriva en god verksamhet för våra medlemmar och följa PRO:s stadgar och mål under 2013. Genom en god och noggrann planering för föreningen, med medlemmarnas intressen i förgrunden skall styrelsens arbete bedrivas med våra medlemmars fulla förtroende.

• Genomförande av minst sju styrelsemöten

• Genomförande av fem medlemsmöten inklusive höstmötet och årsmöte.

• Genomförande av olika sammankomster som gagnar våra medlemmar.

• PRO:s handlingsprogram 2013 – 2015 och PRO:s nya stadgar skall styrelsen ta del av i cirkelform under året.

Styrelsen PRO Bälinge