Förening Stureby

Bussresan 2024 blir till Uppsala Länk till annan webbplats. 13/6. Vår chaufför, sedan många år, Anders Karlsson är kontaktad och han återkommer med ett program för resan.

Program Pdf, 337.3 kB. för resan till Uppsala 13/6

Koppartorp

Torsdag 8 juni 2023, åkte vi 36 st inkl några från PRO Vantör med vår gode vän Anders Karlsson vid ratten till Nyköping.
Första stopp var vid Koppartorp Länk till annan webbplats. - en gruvort med anor från 1400 talet. Där har det brutits koppar, kobolt bl a. Efter kaffe, smörgås och information av hembygdsföreningen, vandrade vi runt o tittade på gruvmuséet m m. Vi besökte också Tunabergs kyrka - Länk till annan webbplats.Sörmlands äldsta träkyrka. Den invigdes redan 1620.
Därefter rullade vi vidare till Nyköpings Hus Länk till annan webbplats. för en guidad tur. Husets historia innehöll både ond bråd död, brand m.m. De som ville gick upp i Kungstornet och kollade in utställningarna.
Lunch blev vi serverade på Sörmlands Museum.
Efter den hann vi med ett besök på Nynäs Slott. Länk till annan webbplats.
Till kaffet fick vi litet information om slottets historia av guiden Anna.
Därefter vände vi hemåt, nöjda både till kropp och själ. En härlig dag med både frisk luft och kultur!