Förening Stureby
Hemskogen med utsikt mot Globen och Tele 2 Arena

Hemskogen Stureby i höjd med hoppbacken. Vy över Globen och Tele2 Arena.

1923 startade tomtförsäljningen i Ersta villastad, namnet var efter Ersta gård på Årstafältet.
1926 byttes namnet (efter protester från Ersta diakonianstalt) till Stureby.
Stureby omfattade då dagens Östberga, Liseberg och halva Enskedefältet - dessa områden togs ifrån Stureby, i samband med att kartan ritades om 1934.
Stureby har även kallats Söderorts mittersta stadsdel.

En staty mittför Sågverksgatan 34 "Varginnan, Shejken och Sten Sture" av konstnären Hans Peterson, rest 2009, hänvisar till Sturebys historia.
Varginnan "Tussen" höll till i skogarna långt innan människan kom och hon har givit namn åt Tussmötevägen via gården Tussmötet/Tussmötetorpet (=Vargmötet).
Torpet revs 1937 då byggnationen av biografen Tussebio började. Bion blev klar 1938 och bytte 1939 namn till Corso. Bion lades ner 1969. Fastigheten är nu om- samt tillbyggd och diponeras idag till bostadsrättslägenheter. I huset mem bion (vid fd bensinstationen) fanns på gaveln under 50 o 60-talet en apoteksfilial med namnet Råbocken. Mycket praktiskt eftersom det då fanns åtminstone 2 privat-läkarmottagningar i Stureby.
Shejken härrör från Ulf Starks (uppvuxen i Stureby) roman "Min vän Shejken i Stureby" en barnbok om 50-talets Stureby.
Den tredje figuren är Sten Sture d y som fått ge namn åt stadsdelen.
Sten Sture gick 1518 segrande ur ett slag vid Brännkyrka. Slaget ägde rum någonstans på ängarna mittemellan Årsta och Örby invid "Ersta Gård" som inte längre finns kvar.
Sturebys gatu- och kvartersnamn kommer från industriområdet skog och papper.

Varginnan, Shejken och Sten Sture ett konstverk av Hans Peterson.

Tussmötevägen (Svedmyra t-banestation till dagens Östberga) var den första vägen genom Stureby. Den anlades med början 1918 som beredskapsarbete.
Sturebys samlingspunkt blev då vid den lilla triangeln där Bandhagsvägen o Östrandsvägen möter Tussmötevägen. Där fanns tidigt ett Postkontor, kiosk.
Tussmötevägen trafikerades tidigt med hästspårvagn, därefter bussar 1923-30. Slutstationen låg vid Timmerkörargränd - precis efter förskolan vid Stureby Bollplan.
Stureby Bollplan - marken där den ligger blev tidigt samlingspunkt för idrottsliga lekar, Valborgseld. Stureby SK bildades 1929 men det dröjde till 1945 innan bollplanen var klar. 1950 fick bollplan belysning - det var den första planen på södra sidan stan som fick denna nymodighet.

Stadsdelen fick - redan 1930 kommunikation med staden via spårvagn 19 Slussen - Örby genom Enskedefältet till Svedmyra, sen på dagens banvall till Stureby Station. Därefter gick den Sågverksgatan, Skönsmovägen till Juliaborg och ändstationen Örby Skola. Spårvagn 19 ersattes av tunnelbana 19 år 1951.

Det fanns flera centrumanläggningar:
Sågverksgatan 78-80 innehållande bl a Nilwertz järn, sybehörsaffär, uthyrning av golvmaskiner för att bona golven mm.
Kubikensborgsvägen 3-5 mem Bollplanen - Posten, ett kafé samt en stor tygaffär.
Skönviksvägen 240 - 244 efter tunnelbanebron fanns Konditori, radioaffär, färgaffär, tobaksaffär, tandläkarmottagning, Konsum o hårfrisering.
På olika adresser utanför centrumen fanns Konsumaffärer, ett antal livsmedelsaffärer typ ICA/Favör samt men inte minst ett otal tobaksaffärer.
I många lokaler bedrevs olika hantverk typ skomakeri, tapetseri, måleri.

Kaféerna försvann i början av 50-talet. Att de blomstrat tidigare berodde nog på att många villaägare hyrde ut rum då och då åt de inneboende på kaféerna.
När BEA öppnade i slutet av 60-talet, försvann alla livsmedelsaffärer (utom Ågrens Livs på Tussmötevägen 215 - som slog igen i början av 80-talet).
Här kan Du läsa mer om Stureby Länk till annan webbplats.

Litet affärshistorik från Sturebys glansdagar:
3 Blomsteraffärer (Bastuhagsv 43,t-bana Svedmyra, Ramviksv)
5 fiskaffärer (bl a Bjulev 69, Skönviksv 333)
6 Konsumbutiker (Bjulev 69, Bäckaskiftsv 1, Skönviksv 240 o 281, Tussmötev 207 o 246)
16 privata livsmedelsbutiker typ ICA/Favör (bl a Skönviksv 226 o 242, Sågverksg 78-80, Tussmötev 212 o 215)
7 kaféer (bl a Tussmötev 200 - Björkmans, 219 Ersta kaféet, Tussmötev/Hemskogsv - Solgården, sommarservering Tussmötev/Skönviksv)
4 sybehörsaffärer (Bastuhagsv 43, Kubikenborgsv 3-5, Munksjöv 21 o Sågverksg 78-80)