Förening Stureby

Julian Ohlin underhåller på medlemsträffen 2022-04-13.

Vid dagens medlemsträff 11 maj 2023 (vårterminens sista) deltog ett 30-tal medlemmar.
Vi njöt av god mat, dryck och underhölls av Dubbeltrubadurerna Björn Karlsson och Sune Bohlin. De spelade, sjöng och deklamerade allt från Bellman till Lasse Tennander.
Tack för ett mycket trevligt uppträdande!

På dagens 13.4 medlemsträff gästades vi av musikern Julian Olin, Värmdö . Han berättade om Gunnar Wiklunds liv och artisteri. Dessutom sjöng och spelade han
(på Gunnar Wiklunds ärvda gitarr) Gunnars låtar. Mycket intressant o trevligt framfört!
Dessutom njöt vi av kaffe, rostbiffssmörgås och kakor. Styrelsen informerade om terminens kvarvarande verksamhet. Vi fick även utföra en övning för överkroppen sittande på våra stolar - allt för hälsan! Träffen avslutades med lotteridragning.

På dagens 9.2 medlemsträff gästades vi av Lisa Fagerlind. Hon berättade om vikten av rörelse i vardagen samt om kostens betydelse. Lisa har verkat bl a inom Hemtjänsten, Sjukvården och Itrim.
Ett tips är att börja med att resa sig utan att hålla i sig från stolen ett antal gånger varje dag samt att pendla från sida till sida med överkroppen - gör så här: sätt vänster hand i höger armveck och höger hand i vänster armveck framför kroppen, pendla sedan från sida till sida.
I vår ålder behöver vi få i oss ca 90 gr protein/dag. Protein finns i ägg, fisk, ost, kött, kyckling. En normalportion kyckling på ca 100-150 gram innehåller endast 20 gram protein.
Därefter presenterade två av våra relativt nya medlemmar varsin idé: Olaf sonderade intresset för att starta en matlagningsgrupp och Janne vill att vi engagerar oss för de nödställda i Ukraina dels genom t ex loppmarknad, egentillverkning av exempelvis grytlappar i Ukrainas färger, eller annat. Är du intresserad ring Olaf Klein 070-8970665 när det gäller matlagningsgruppen och Janne Wallinder betr engagemanget för de nödställda 070-5753500.

Vid vårens första medlemsträff, i januari 2023,gästades vi av Margareta Johnsson, syn- & hörselinstruktör Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning. Hennes uppdrag är att vara en hjälp till självhjälp för den som har en syn- och/eller hörselnedsättning. Margareta träffas dels på telefon 08-508 14 228 onsdagar, torsdagar kl 8.00-09.30 dels på en öppen mottagning i Enskede Nya Servicehus eller genom hembesök (kostnadsfritt). Det kan vara allt - från att få råd om belysningen hemma eller få att rengöra hörapparaten. Hon berättade att en hörapparat inte ska behöva kosta mer än 600.- - de regionen erbjuder för det priset är moderna och mycket funktionsdugliga.
Medlemsträffens andra gäst var Susanne Aspling, utvecklingslärare för fritidshemmen, stationerad vid Bandhagens Skola. Skolan har 530 elever och 110 personal. De arbetar efter konceptet att fritids ingår i elevens utbildning - skolan svarar för den teoretiska delen och fritids för den praktiska = undervisningen omfattar hela dagen. Regeringen tittar på om fritids skall bli obligatoriskt precis som skolan. Bandhagens Skola vill gärna ha till ett samarbete med oss pensionärer - att vi ska dela med oss av erfarenheter, kunskap. traditioner mm till dagens elever.

På vårterminens sista medlemsträff 12 /5 2022 var vi 31 medlemmar som firade vårens ankomst med en sill lunch i vår lokal. Vi gästades av trubaduren Björn Carlsson som spelade och sjöng finstämda vårsånger för oss.

På dagens medlemsträff (7 april) informerade Ann-Sofie Mjörning Globen- Polisen och Christan Hollman volontär hos Polisen om Brott mot äldre.
En sammanfattning av deras information hittar du under rubriken "Viktig info!!! Läs den!

På medlemsträffen torsdag 10 februari underhöll Björn Hemstad oss med ett Elvis-program. Mycket bra o underhållande med fina låtar, anekdoter, bildspel och skönsång. Härligt! Dessutom firade vi Fettisdagen i förskott med nybakad semla och kaffe.

På höstens första medlemsträff 8 september gästades vi av dietisten Malin Ljung från Enskede Årsta Vantör stadsförvaltning. Hon berättade litet om vad vi 65+ bör tänka på vad gäller kosten - Mycket intressant o lärorikt!
Synd bara att vi saknade en del av våra medlemmar - hoppas vi ses på nästa medlemsträff i oktober!

Under vår julmedlemsträff 9 dec 2021, underhöll vissångaren Nils Assarson oss.
Vi njöt av julgröt, skinka, glögg, kaffe o pepparkakor. Nils sjöng svenska o engelska julsånger - en del sjöng vi alla tillsammans.

På medlemsträffen 11 nov 2021 svarade PRO-lirarna, Västerhaninge för underhållningen. Dessutom visade Anita och Ingun hur Linedance går till. På träffen serverades gulaschsoppa, bröd, ost och kaffe och kaka.

På medlemsträffen 14 okt 2021 hade vi filmvisning "Gamla Stockholm" - slutet av 50 talet och 60 talet. Innan föreställningen serverades korv med bröd.

Vid höstterminens första träff 26 aug 2021 ute i Vivstavarvsparken deltog 10 personer trots det halvdana vädret - BRA GJORT! Vi umgicks kring medhavd fika och en Quiz.