Förening Årsta

Aktuellt i April!

17 april Trafikpolitik med pensionärsperspektiv. Trafikregionrådet Anton Fendert informerar om trafikpolitik i regionen med fokus på pensionärer. Var? Kl 13 på Rosenlundsgatan 44, lokal Svärdet. Anmälan senast 10/4 till Jan Eriksson 073-805 13 90 eller janne.arsta@telia.com

22-25 april är vi en tapper skara som efter att ha läst om Oslo och Norge reser till Oslo för att se om det vi läst om stämmer med verkligheten.

Under april kommer de flesta av vår cirklar att avslutas för att återupptas under hösten. Även pingisen likväl som bowlingen kommer att avslutas. Vi återkommer med datum för start med boulen.

26/4 startar vi igång cirkeln ”Stopp! Mig lurar du inte”. Jan Vejstad håller i cirkeln. Vi lär oss att inte bli lurade av busarna som vill åt våra pengar. Detta gör vi under ledning av dramapedagogen Eva Marie Walin med forumteatern. Det finns fortfarande några platser kvar så är du intresserad kontakta Jan på tel 070-437 3538 eller e-post jan.vejstad@gmail.com.

Är du intresserad av att följa med till Riga i höst så kommer här lite info.

Kryssning till Riga 8-10 september med Viking Lines M/S Birka Gotland.
Avresa 8/9 kl 15.30 (incheckning 14.15)
Ankomst Riga 9/9 kl 10.00
Avresa Riga 9/9 kl 17.00
Ankomst Stockholm 10/9 kl 14.30.
Pris per person:
Del i Inside Two hytt 2470:-
Enkelhytt Inside Two 3460:-
Del i Seaside Two hytt 2785:-
Enkelhytt Seaside Two 4090:-
I priset ingår: Buffetmiddag på utresan, frukostbuffet dag 2, temabuffet med baltisk inspiration på hemresan, Grand brunch dag 3. Transferbuss i Riga 100:-.

Arrangör Viking Line i samarbete med Björcks resor. Björcks fakturerar varje resenär.
Intresseanmälan och information Inger Hohwü-Christensen, 073-786 4849,
Inger.hohwu@gmail.com

Med förhoppning om en riktigt skön vår hälsar

Styrelsen

Polisen: Bedrägeri mot äldre ökar

VARNING - Bedrägerier mot äldre personer ökar!

Under helgen har vi fått in 15 anmälningar om bedrägerier mot äldre i vårt lokalpolisområde Farsta/Vantör. Värst drabbade stadsdelar är Sköndal, Hökarängen och Högdalen. Att tänka på när det gäller anmälda brott är att mörkertalet förmodligen är stort. De som utsätts känner ofta skam och vill därför inte berätta för anhöriga eller Polis. Vi önskar att ALLA brott anmäls, även försöken.
TILLVÄGAGÅNGSSÄTTEN
Det finns flera variationer av tillvägagångssätt. Ofta börjar bedrägeriet med ett telefonsamtal men, gärningspersonen kan också ringa på dörren och utge sig vara från ett företag eller myndighet. Offret luras att lämna från sig bankomatkort, kod och värdesaker. Det är vanligt att gärningspersonen för på offret en stressituation som t.ex. att någon annanförsökt handla varor i offrets namn. Gärningspersonen framställer sig sedan som någon som ska hjälpa den drabbade från att hamna i skuld.

TIPS!

• Släpp aldrig in någon obekant i ditt hem.
  • Begär legitimation på personen ifråga om du får besök och släpp inte in någon okänd i ditt hem. Försäkra dig om att legitimations-handlingen är äkta! Är du minsta osäker – kontakta en anhörig.
  • Skaffa ett titthål och säkerhetsspärr till dörren. Lägg på luren om någon ringer och du blir minsta osäker.

Tillvägagångsättet
Bedragarna kontaktar äldre personer på gatan eller per telefon och uppger att personen i fråga har köpt mattor tidigare.Sedan säger bedragaren att personen har en skuld till bedragaren och undrar om personen vill köpa fler mattor.På det sättet lurar de personen att genomföra en transaktion eller logga in på sin bank med Bank-ID.

Håll uppsikt
Blir ni kontaktade på gatan, försök notera så mycket som möjligt och kontakta polisen.Blir ni kontaktade via telefon - lägg på luren och kontakta polisen Tipsa oss gärna på 114 14 Vid pågående brott ring 112

Medlemsmöten:

Första onsdagen i månaden kl 13 i Årsta Folkets Hus, sal Mälaren. Kaffe/te och smörgås, till en kostnad om 70 kr, serveras på våra möten, om inget annat anges. Betala gärna i förväg med Swish 1234 745 709 eller pg 49 55 87-81 november och Årstapaviljongens framtid” Representanter från stadsdelen informerar. Bildspel från resan till Dublin visas. Ingen anmälan behövs.

Varning för bedragare

Information från Polisen Globen-Farsta-Vantör

Varning för bedragare

Lokalpolisområdena Farsta/Vantör och Globen har en samverkansöverens- kommelse med stadsdelsförvaltningarna Farsta och Enskede-Årsta-Vantör. En av aktiviteterna i överenskommelsen att förebygga bedrägerier mot äldre. Varning för bedragare som ringer eller gör hem- besök och utger sig vara från Polisen! Vi har, första veckan på året, fått flertalet anmälningar om bedrägerier och be- drägeriförsök mot äldre i våra lokalpolisområden Farsta/Vantör och Globen. Väldigt ofta är målsägaren en kvinna född på 30-talet eller tidigt 40-tal.

Vanligt förekommande just nu är att gärningspersonen ringer och uppger att man är från Polisen och ber målsägaren att de öppna sin dörr för en ”kollega” som står utanför. Vid något tillfälle har den falske ”polisen” visat polislegitimation. Väl inne i bostaden har gärningspersonen tillgripit, eller lurat till sig, värde- föremål.

Det har även, i närtid, förekommit flera bedrägerier då gärningspersonen utgett sig vara från Inkasso, elektronikföretag eller en bank.

Släpp aldrig in någon obekant i ditt hem.
Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker.
Lämna aldrig över bankkort, legitimation, kod eller värdesaker till någon annan person.
Ring en anhörig eller bekant och sök hjälp/stöd.
Anmäl alltid om du blivit utsatt för brott eller försök till brott.

Vid misstanke om pågående brott - Ring 112.

I samarbete mellan polisen Farsta/Vantör, polisen Globen och stadsdelsförvalt- ningarna Farsta och Enskede-Årsta-Vantör