Förening Centrala Huddinge

PRO datasupport

PRO har en för medlemmar kostnadsfri datasupport, som nås på telefon 0771-171 171 helgfria vardagar 8 - 18

Hembesök ingår inte, men kan man beskriva ett problem i hemmiljö går det ofta bra att få tips till lösning. Innan du tar telefonkontakt är det viktigt att samla ihop alla uppgifter du har om den dator, mobil etc. som ditt problem ansluter till.
Är det en dator är typ (bärbar/stationär), tillverkare, ålder, operativsystem (t.ex windows) uppgifter som kan vara viktiga för problemlösning.
Gäller det en mobil är fabrikat/modell, smart eller "vanlig" viktig information för den som ska hjälpa dig.
Då du anlitar datasupporten behöver du inte identifiera dig med bank-ID.

Egen åtgärd vid avbrott i hemmet

Ofta kan en avbrott/störning bero på ett tillfälligt fel i ditt hemnätverk.
Innan du ringer supporten eller din nätverksoperatör, så pröva med att starta om routern - den enhet som tar emot signal. (Obs - I en villafastighet ansluten med fiber föregås routern av en signalomvandlare, som normalt inte behöver omstartas).
Hittas ingen till-från-knapp går det lika bra att dra ur sladden till strömadaptern och koppla in igen efter cirka en halv minut.
Hjälper inte det, så kontakta din internetleverantör - inte PRO-supporten!
Du måste då kunna identifiera dig med bank-ID för att operatören på distans kan koppla upp sig mot din anläggning och undersöka vad som kan vara fel.

Seniornet

SeniorNet Sweden är en landsomfattande organisation med underföreningar med målsättning att "äldre med god IT-kunskap lär ut till äldre med ingen eller bristfällig IT-kunskap".

Huddinges SeniorNet-förening håller till i Huddinge biblioket vissa veckodagar som framgår av deras program som kan hittas här https://huddinge.seniornet.se/ Länk till annan webbplats.

Man behöver inte vara medlem för att få hjälp med något problem med sin dator eller mobiltelefon. I deras verksamhet förekommer också temadagar, till exempel hur man skaffar bankID. Att besöka en sammankomst kostar en liten slant.
Observera att något direkt samarbete med PRO finns inte, men alla initiativ till att höja äldres kunskapsnivå inom området InformationsTeknologi välkomnas.