Förening Centrala Huddinge

Bra att veta

Här samlar vi lite av varje av information och kunskap - Bra att veta!
Dela gärna med dig av Din kunskap eller tipsa om något passar in under rubriken och som kan ha allmänt intresse - särskilt för oss äldre.
Meddela webansvarig som tar ställning till lämnade förslag.

Händige Fixaren

Händige fixaren är en kommunal gratistjänst för dig som är 70+. Hen kan hjälpa dig med mindre praktiska problem i hemmet, t.ex byta gardiner eller trasiga lampor. Arbetet är gratis, men behöver något anskaffas så står du för den kostnaden.
Här är telefon och e-postadress till Händige fixaren:
Telefon: 08-535 312 60 Länk: Händige fixaren Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunens Servicecenter

Huddinge kommunens sevicecenter ligger på Patron Pehrs väg 6, alltså på baksidan av det stora huset vid bussterminalen på Fullerstasidan. Dit kan du vända dig för att få hjälp med allehanda frågor som du som kommuninnevånare kan ha. Där kan man till exempel boka en kort gratis konsultation hos en jurist.
För att få en översikt av vad du kan få hjälp med - skriv Hoddinge.se i adressfältet på din webbläsare, klicka på söksymbolen i övre högra hörnet och sök på servicecenter

Telefon: 08-535 300 00 Länk till annan webbplats.
Länk: Huddinge Servicecenter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ordinarie öppettider

• Måndag-torsdag kl 10.00-17.00
  • Fredag kl 10.00-15.00
  • Helgdagar stängt.

Trygghetsringningen

Detta är en tjänst som alla ensamstående seniorer kan anmäla sig till och som innebär att regelbundet ringa till en telefonsvarare före klocka 12 varje dag. Vid uteblivet meddelande gör en uppringare försök att kontakta och misslyckas det larmas polisen vid misstanke om att något allvarligt inträffat.

Tjänsten tillkom på initiativ från PRO och SPF för mer än 20 år sedan och drivs av frivilliga med stöd från kommunen. Anmälan till tjänsten görs till 073 936 37 48

Vad är en framtidsfullmakt (SFS 2017:310)

Den som hamnar i en situation som gör det omöjligt att sköta sin ekonomi behöver ha utfärdat en framtidsfullmakt för en nära anhörig eller vän som är att lita på.
Framtidsfullmakt ger den utsedde (kan vara fler) befogenhet att hantera sådana detaljer som upptas i fullmakten, till exempel uttag från bankkonton och andra ekonomiska transaktioner. Förväxla inte med en vanlig fullmakt som bara gäller ett specifikt uppdrag för utställaren. Lagtexten hittar du här: SFS 2017:310 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Många institutioner och försäkringsbolag har gratis blanketter för nedladdning men mot betalning kan hjälp fås av juristbyråer, men är sällan nödvändigt.
Svenska bankföreningen har en enkel blankett som omfattar alla former av bank-ärenden - den hittar du här: SvB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

NORDEA - numera en finskregistrerad bank - accepterar inte Baknföreningens utan har sin egen mer omfattande blankett som finns här: Nordeas fullmaktssida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Notera att du i båda fallen måste gå via SvB's och Nordeas hemsidor och ladda ned resp. blankett som kan fyllas i direkt på den skärm den tas upp, men måste ändå skrivas ut för signering av innehavaren samt två vittnen.

Radiostationer i Stockholmsområdet

Vem lyssnar på radio? Jo för många ensamma äldre är radio ett dagligt sällskap men ofta är det samma kanaler trots ett stort utbud. Utan att veta stationsnamn och sändarfrekvens är det svårt hitta alternativ
Klicka fram alla stationer med sina frekvenser här Stockholms radiostationer Pdf, 102.2 kB, öppnas i nytt fönster.

En någorlunda modern radio kan ställas in digitalt, d v s med stationens frekvens i Megahertz (MHz). Ofta kan minst 5 stationsval göras lätt åtkomliga med ett knapptryck. Hur inställningen går till skiljer sig mellan olika radiapparater, så bruksanvisningen kan behöva konsulteras - den är väl sparad?