Förening Centrala Huddinge

Hälsoproblem

Att känna sin kropp är viktigt och särskilt vid hög ålder då tecken på sjuk-dom ofta kommer smygande. Tiden till behandling är viktig.

Vad vet du om demens?

Följande text är en del av en artikel från Netdoktor.com. Författare är Medicine doktor Mats Halldin vid Sophiahemmet och medicinsk chef på Netdoktor.

Demens en kronisk sjukdom i hjärnan med gradvis försämring. Typiska symtom är minnes- och koncentrationssvårigheter, nedsatt bedömnings-, planerings- och orienteringsförmåga, språksvårigheter och nedsatt funktion i det dagliga livet, som kontroll av invanda arbetsmoment men också av känslor.

Typiska symtom på demens i sammanfattning:

• Försämrat minne.
  • Koncentrationsproblem.
  • Försämrad eller försvunnen omdömesförmåga.
  • Minskad förmåga att planera.
  • Minskad förmåga till abstrakt tänkande och saker tolkas bokstavligt.
  • Förändrat tal, som lätt blir osammanhängande och repetitivt.
  • Problem med enkla vardagshandlingar, som till exempel att klä på sig.
  • Problem att kontrollera blåsa och tarm.
  • Känslomässig instabilitet, irritabilitet, bristande initiativ och socialt
    olämpligt uppförande.

I Sverige finns cirka 150 000 personer med demens. Förekomsten av demens stiger kraftigt med ökande ålder, från cirka 2 procent bland 65-åringar till cirka 10 procent hos 80-åringar och cirka 30 procent bland 90-åringar.

Vad orsakar demens och hur kan den hejdas?

En del former av demens, bland annat Alzheimers sjukdom, beror på att att hjärnvävnadens funktion och utseende har förändrats. Andra former kan bero på sjukdomar i hjärnans blodkärl. Hjärt-kärlsjukdom, rökning, exponering för luftföroreningar och övervikt är faktorer som ökar risken för att utveckla demens.

Fysisk aktivitet - Regelbunden motion verkar ge lägre förekomst av demens vid jämförelse mellan medelålders personer med bra kondition och dem med sämre. Fysisk aktivitet anses fördröja försämring i tidiga skeden av demenssjukdom. Studier har visat att äldre som deltog i kognitivt stimulerande aktiviteter som spel, läsning och musiscerande, löpte lägre risk att utveckla demens.

Kostens roll för insjuknande i demens är oklar, men vissa studier talar för att medelhavskost som är rik på omättade fetter, nötter, grönsaker, frukt fisk och fullkorn och endast små mängder rött kött kan minska risken.

Hur ställs diagnos på demens?

Tyngdpunkten ligger i sjukdomshistorien. Läkaren bedömer patientens symtom och beteende både i samtal med patienten och anhöriga. Vid kroppsundersökning letar läkaren framförallt efter tecken på hjärt-kärlsjukdom och neurologisk sjukdom.

Därefter görs tester för att bedöma mental funktion och eventuella psykiska sjukdomar, som depression. Olika blodprover tas för att kartlägga eventuella rubbningar i ämnesomsättning eller andra möjliga orsaker till symtomen. EKG tas och som regel görs också en datortomografi eller MR-undersökning av hjärnan.

Vad finns det för behandling?

Det övergripande syftet med behandlingen är att skapa bästa möjliga livskvalitet för patienten och anhöriga. Det är viktigt att patienten försöker att träna och upprätthålla intellektuella funktioner så långt det är möjligt. Det är också bra att försöka undvika att bli isolerad och passiv.

Det finns hjälp att få genom kommun och regionen som hemtjänst, hemsjukvård eller vistelse på särskilt boende för kortare eller längre period. Det finns även organisationer att vända sig till: Demensförbundet och Alzheimerföreningen.

Läkemedel kan användas för att behandla bidragande orsaker till demensen, till exempel depression, vitamin B12-brist, diabetes eller behandling för hjärt-kärlsjukdom. Vid Alzheimers sjukdom finns läkemedel som kallas kolinesteras-hämmare. För en del personer bromsar den utvecklingen vid mild till måttlig demens. Vissa har dock ingen effekt av medicinen, och på gruppnivå har kolinesterashämmare sammantaget liten effekt.

Vad har demens för prognos?

Demens utvecklas långsamt och gradvis, och utvecklingen delas in i tre faser:

• Fas 1: Minnesproblem, svårt att minnas namn på saker och människor.
  • Fas 2: Större språkproblem, koordinationsproblem.
  • Fas 3: Fysisk och motorisk svaghet, urininkontinens.

Tillståndet förvärras gradvis. Allt eftersom försvagas också immunförsvaret och många besväras av infektioner, särskilt lunginflammationer. De flesta som drabbas av demens blir gradvis alltmer vårdkrävande. Mot slutet av sjukdomen får patienten ofta flytta från det egna hemmet till ett särskilt boende.