Förening Centrala Huddinge

Bedrägerier mot äldre

Trots intensiv kampanj i media ökar antalet bedrägerier mot äldre. Främst är det över telefon där bedragaren utger sig som representant för en bank eller myndighet. Samtalet utmynnar i försök att lämna ut personliga uppgifter som möjliggör åtkomst till bankkonton. Men ännu fräckare försök förekommer, t.ex hembesök där en falsk polis vill omhänderta värdesaker till förvaring på en säkrare sätt än i hemmet.

PRO SAM-organisation Huddinge har överenskommit om att på ett likformigt sätt uppmärksamma problemet på föreningarnas hemsidor. Fullt medvetna om att det inte är läsaren av detta som som är den mest utsatta gruppen utan äldre anhöriga som inte nås av information i avsaknad av tillgång till internet. Ni som håller er uppdaterade om utvecklingen på den ljusskygga verksamheten bör ta alla tillfällen i akt att föra information vidare. Bara genom ständig uppmaning att påminna om bedragares metoder finns en chans att skapa så många misslyckade försök att problemet i slutänden avstannar på grund av bristande lönsamhet.

PRO Stuvsta-Snättringe har en ambitiös sammanställning av vad man bör hålla i minnet vid misstanke om man är utsatt för ett bedrägeriförsök.
Här är en direktlänk till artikeln: PRO-sam Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Din bank har också råd och information som i vissa avseenden kan vara anpasssade för just DIN bank - till exempel vart man vänder sig när bedragaren varit framme.
Här följer länkar till några affärsbankers bedrägeri-information
Nordea Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. SEB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. SHB Länk till annan webbplats. SWE Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ikano Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

ANMÄL ALLTID ett misstänkt bedrägeriförsök - och naturligtvis ett fullbordat - till POLISEN på telefon 114 114 även om väntetiden ibland kan vara lång.
Det är viktigt av två skäl - att få berätta om en ofta traumatisk händelse och för att polisen ska få en korrekt statistik och ett underlag till nödvändiga åtgärder.