Förening Kultur Malmö

Vattenriket

Onsdagen den 17 maj 2023

Bussutflykt till Vattenriket i Kristianstad 17 maj 2023

Vi samlades ett gäng PRO-medlemmar för en vårlig bussutflykt till Vattenriket i Kristianstad.

Men ”Oh, boy ! Vilket väder idag !” Blåsten tog tag i oss och vinden var kall.

Vi åkte direkt till Kristianstad och i full ”storm” äntrade vi Stora Safaribåten för en 2 timmars färd i våtmarkerna.Vi blev väl mottagna av skepparen och hans jungman. Skepparen var vår guide när vi lugnt och stilla färdades uppströms Helgeå som är 19 mil lång innan den når havet i Hanöbukten.

Ett rikt fågelliv gjorde att vi skulle titta åt höger och vänster samt lyssna till olika fågelläten.

Vår guide var som en öppen bok och berättade med inlevelse om bl.a. rödspoven, ägretten och fiskgjusen. Fiskgjusen är en kraftfull fågel som dyker blixtsnabbt ner i vattnet och fångar levande fisk med sina starka klor.

Vi fick gå iland på Lillö där en gammal borgruin från 1200-talet delvis har kunnat restaurerats. Här kunde vi se grunden till påbyggnader under olika perioder i historien.

När båtturen var till ända begav vi oss till Naturum för ett kort besök. I denna byggnad visas mycket av fisk- och fågellivet i omgivningarna. Härifrån har man en fantastisk utsikt över våtmarkerna i Vattenriket.

Nu var det dags att fortsätta resan mot Åhus där vi skulle äta lunch på restaurang Pråmen. En liten promenad i samhället hann vi också med. Några av oss besökte Ottos populära glasskiosk på torget. Underbart STOR god glass!

Därefter åkte vi ytterligare en bit söderut till Rökeriet i Yngsjö. Här blev vi serverade dryck och blåbärskaka. Det fanns även möjlighet att inhandla läckerheter i butiken intill.

Nu återstod endast hemfärden efter en intressant och spännande dag med sevärdheter och en mängd ny kunskap om fågellivet i Vattenriket i Kristianstad.

Text: Anita Lindhe

Bilder: Bo Carlqvist