Förening Kultur Malmö

Teatermuséet Malmö

Måndag den 8 maj 2023

Bild: Kristina Nilsson

En solig måndagseftermiddag i maj var vi 20 medlemmar från PRO-kultur som besökte Teatermuseet på Kalendegatan.

Den kunniga guiden Britt Harberg lotsade oss genom Malmös teaterhistoria. Vi fick se en stor utställning om Julius Malmström, som redan 1974 startade ett underhållnings- och bokningsföretag, Julius Productions AB. Julius har sedan starten lyckats boka otroligt många stora stjärnor, teaterföreställningar, operetter m.m till Malmö – Lund området. Förutom denna tillfälliga utställning tittade vi på den fasta som berättade om många stora skådespelare och underhållare som verkat i Malmö. Efter guidningen samlades vi i museets kafé och fikade. Detta var en gemytlig eftermiddag där vi fick lära mycket och umgås med varandra.

Text: Kristina Nilsson