Förening Kultur Malmö

Trädvandring Alnarp

Onsdag den 30 maj 2023

Vi tar bussen från Värnhem till Alnarp. Det ska bli en guidad trädvandring i parken.

Näsduksträd med hängande "näsdukar"

Näsduksträd

25 förväntansfulla medlemmar väntar i solen då guiden dyker upp. Hon börjar med att ge en bild av Lantbruksuniversitet och vad det erbjuder studenterna idag. Det finns ungefär 1 000 studenter som utbildar sig till bland annat hortonomer och landskapsarkitekter. Alnarp har mycket forskning bla inom trädgård. Sedan börjar vi promenaden ner till de berömda näsduksträden. Vi har valt en bra tid för vårt besök. Näsdukarna hänger så vackert i träden. Vi går förbi stora och gamla ekar. Barrträd från Canada. Vi missar inte att titta på slottet med sin vägg av blåregn. Vi får en inblick i hur viktigt det är med beskärning av växterna. Bra att det finns källare i byggnaderna för värmen därifrån gör att växterna klarar sig under vintern. Även det stora kiwiträdet. Tyvärr finns inte alm-skogen kvar längre då träden fått almsjukan och måste tas ned. En runda till den lilla dammen där det finns fisk och näckrosor. Sista stoppet är den planterade trädgården med perenna växter. Där får vi tips om vad som kan vara fint att plantera i den egna trädgården. Nu börjar vi bli hungriga och tar oss förbi den fina museibyggnaden i trä, som flyttades hit efter Baltiska utställningen, och vi går i riktning mot restaurangen. En god kyckling avslutar den här promenaden.

Text: Anita Scherstén

Bilder: Mona Karlsson