Förening Kultur Malmö

Onsdagen den 6 september 2023

Bild: Lena Näslund

Ny kunskap för PRO Kultur - Gröna tak minskar risken för översvämning

23 medlemmar från PRO Kultur var med när vi besökte Augustenborgs Botaniska Takträdgård. Besöket var en succé. Jag hörde bara positiva kommentarer.

Solen sken och föreläsningen av Tanja Hasselmark Mason var rolig, lärorik och upplyftande. Det finns chans för vårt klimat, och vår miljö, om vi som samhällsmedborgare anstränger oss lite mera när det gäller att hantera kommande skyfall och stormar.

Augustenborgs Botaniska Takträdgård har funnits i ca 20 år. Hela ekostaden Augustenborg ingick i Bo 01 även om ingen tycks komma ihåg det idag. MKB ägde mer än 90 procent av marken där stadsdelen byggdes. Man kunde därför styra både bebyggelse och miljö.

Bilder från föreläsningen Pdf, 20.6 MB, öppnas i nytt fönster.

Tanja Hasselmark Mason (Bild: Lena Näslund)

Men först lite om utställningen med gröna tak. Här visas hur man på bästa sätt kan ta hand om regnvatten, förvandla hårda ytor där vattnet rinner ohämmat till ytor som grönskar och suger åt sig vatten. På det sättet minskas risken för översvämningar i bl.a. bostadsområden.

Ett platt tak på en villatomt klarar utan vidare att få en yta med suckulenter, en växttyp som kan magasinera vatten och som har tjocka köttiga blad eller stjälkar. Det blir snyggt och bidrar till bättre isolering.

På utställningen med gröna tak visar man dessutom hur man kan bygga kullar och köksträdgårdar. Båda kräver starkare tak, och bättre underlag, än det som vanligen finns på garage och villor.

Efter visningen av taken såg vi också delar av ekostadsdelen Augustenborg med dess långa, smala kanaler som samlar upp regnvatten så att det inte blir översvämning i detta område som är ett av Malmös lägsta, dvs det ligger under havsytan. Att detta fungerar bevisades när Malmö hade sitt senaste 100-årsregn, 2014 tror jag att det var.

Stora delar av Malmö fick sina källare översvämmade och på vissa gator kunde man inte ta sig fram. Men inte i Augustenborg. Gröna tak och gröna ytor försenade vattnet så att det rann långsammare. Kanalerna samlade upp regnvatten och skickade det vidare till lokala dammar och till en stor gräsyta som har formen av en skål. Där samlades regnet.

Forskning i Lund visar att tusentals boende i övriga Malmö fick hjälp av försäkringsbolagen med ersättning för vattenskador, men i Augustenborg var det endast ett par källare som drabbades.

I stadsdelen finns också separering av gråvatten från tvättmaskiner. Det tas om hand i vassruggar och förvandlas till rent ”regnvatten” som forsar ut i kanalerna. Tvättmaskinerna har automatisk tvättmedelsfunktion. Ingen hyresgäst kan därför överdosera, vilket är bra för miljön.

Till ekostadsdelen Augustenborg här också höghuset på Augustenborgsgatan 5. Där har alla boende en balkong på 22 kvadratmeter. I hyreskontraktet ingår att man måste odla på sin balkong. Man kan dessutom hyra elbil i bilpool och transportcykel. På bottenvåningen finns ett greenroom för möten och för diskussioner om hur man som hyresgäst kan arbeta för bättre klimat och miljö.

Text och bilder: Lena Näslund