Förening Kultur Malmö

Landskrona konsthall

Onsdag den 12 april 2023

Under påsken arrangeras Konstrundor i hela Skåne. Från PRO Kultur i Malmö var vi 19 medlemmar som tog tåget till Landskrona för att besöka samlingsutställningen i Landskrona Konsthall.

Här visades konst i olika tekniker och vi fick uppleva spännande och intressanta, färgglada och lekfulla konstverk. Även ett och annat keramiskt verk fanns med i utställningen. Konsthallens placering i den omgivande parken gav en fantastisk inramning med sin praktfulla blå blomning som lyste i solskenet.

På väg till lunchstället passade vi på att bekanta oss med ett par skulpturer i Kaptensgårdens skulpturpark. Värt att nämna är den polske skulptören Jan Jancek:s ”Hon och Han” som på höga pelare av granit symboliserar sökandet efter kärleken.

Efter en god buffémåltid och en stunds avkoppling promenerade vi till Hemslöjden i Skånes lokaler. Här kunde vi frossa i genuint hantverk och inhandla material till egna alster. Vi beundrade den pågående utställningen ”Virkningens oändliga möjligheter”. Vackra objekt som säkert någon av oss gärna önskade testa själv.

Här avslutades besöket i Landskrona och vi begav oss till stationen för hemfärd efter en lyckad utflyktsdag i trevligt sällskap.

Vid pennan

Anita Lindhe