Förening Kultur Malmö

Tisdag den 10 januari 2023

I staden växer ett fält

GUIDAD VISNING MALMÖ KONSTHALL

På förmiddagen den 10 januari tog sig 20 medlemmar till Konsthallen i Malmö för att titta på vad 50 utvalda Malmö konstnärer kunde visa upp. Utställningen ville berätta om konsten i staden.

Det första verket vi stannade vid var en rund duk som hängde i taket av Samanch Roghanime. Upphängningen roterade runt oavbrutet samtidigt som konstnären själv sjöng ”Sången av jämlikhet” av Samin Baghcheban.

En liten bit bort såg vi ett högt stängsel och bakom det vildvuxet träd och gräs. När vi kom riktigt nära upptäckte vi att allt var gjort av papper, t.o.m. skuggan, av konstnären Andreas Johansson.

Vi hade en fantastiskt inspirerande guide vid namn Nilas, som ledde oss runt i rummet och med sin kunskap gjorde alla installationer och målningar levande för oss.

En underbar förmiddag som vi avslutade med lunch på ”Smak”.

Om vi ville kunde vi sedan ta oss runt på egen hand.

Text: Anita Scherstén

Bilder: Bo Carlqvist