Förening Kultur Malmö

Konstvandring under gallerihelgen

Lördagen den 23 september 2023

Vissa dagar blir inte som man tänkt sig. Jag kommer till vår mötesplats Södervärn i ett uselt regnväder och möter 14 fantastiska medlemmar som trotsat regnet och vill vara med på en konstvandring. Med intresse och nyfikenhet besökte vi några gallerier och pop-up utställningar bl.a. tittade vi på konst på Mitt Möllan. På Signal – centrum för samtidskonst visades ”Pengar eller livet” en tillbakablick på en uppmärksammad utställning på Malmö museum för 53 år sedan. Med nutida miljömedvetna konstnärers ögon visades bilder från denna utställning. Samma funderingar och frågor nu som då.

Längs vår planerade promenadväg uppmärksammade vi konst som permanent finns i staden såsom ”Grävlingen på flykt”, Möllevångsskolans fina fasadfigurer, kopior av Thorvaldsens reliefer på gamla entrén till Folkets park m.m. I Folkets park beundrade vi clownen Miko. Men var har hans hatt tagit vägen ?

Vi avslutade vandringen med att fika tillsammans på ett närliggande kafé.

Text: Anita Lindhe

Bild: Cowgirl Gallery Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.