Förening Kultur Malmö

Naturum Öresund

Onsdagen den 13 september 2023

Den 13 september träffades 18 medlemmar på Naturum Öresund, som ligger alldeles vid kanten av Öresund. Vi fick veta mycket om havet förr och nu av marinbiologen Alexander. Havet behöver utforskas mycket mer. Endast 25 % av havens bottnar har man kunskap om. Ålgräs har stor betydelse för havsmiljön och därför planteras det in där det av olika själ har försvunnit.

Vi fick veta att allt som vi människor slängt i havet och som dödar botten och liv går inte att åtgärda på plats. Istället läggs ett lock över och nytt ålgräs och annat som behövs för att ett nytt liv ska kunna skapas med fisk och växter.

Vi var en entusiastisk publik och många frågor ställdes. Timmen gick fort och efter föreläsningen kunde vi gå en runda i utställningen. Avslutning skedde i det fria med kaffe och bullar.

Text: Anita Scherstén

Bild: Naturumoresund.se Länk till annan webbplats.