Förening Skärblacka

2022-05-31 Resan till Malexander

Personer framför träd

Tisdagen den 31 maj äntrade 48 glada och förväntansfulla pensionärer Kanalbuss för en dagstur till Malexander.
Framme i Malexander blev det förmiddagsfika i föreningshuset som följdes av besök på Hembygdsgården vilken har anor från den Heliga Birgittas tid 1345. Heliga Birgitta bodde i Malexander under ett antal år i sin barn/ungdom.
Johan Wahlquist och Bo Garpevik från Malexanders Hembygdsförening guidade deltagarna och berättade om de väl bevarade byggnaderna på Hembygdsgården. Mangårdsbyggnaden fungerade som åretruntbostad fram till 1954.
Besök även i Malexanders Kyrka där man fick höra om dess spännande historia av Johan Wahlquist.
En välsmakande lunch intogs därefter i föreningshuset. Färden gick sedan vidare till den vackra Ydregården utanför Österbymo, där det serverades ostkaka och kaffe.
Börje Israelsson berättade trevliga historier och lärde ut joddling under hemresan.
Tack till Lillian Edquist och Mildred Israelsson som arrangerat resan samt till chauffören Kjell som framförde bussen på ett lugnt och tryggt sätt.
Här följer några bilder från den trevliga resan!

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1