Förening Skärblacka

Vår historia

-Den 10 december 1946 samlade Anders Wedenberg och Oskar Walqvist samman några pensionärer från Skärblacka och Kullerstad till ett möte i Skärblacka Folkets Hus.

-Gösta Jansson från Norrköping var kallad som talare, och de bildade Kullerstad Pensionärsförening.

-Anders Wedenberg blev föreningens första ordförande och Oskar Walqvist dess första kassör. Övriga ledamöter var August Johansson sekreterare, Oskar Törnkvist v:e ordförande och Elin Wadström v:e sekreterare.

-Den 1 januari 1947 beviljades föreningen inträde i Folkpensionärernas Riksförbund. Riksorganisationen hade bildats 1942.

-1961 startades Hobbyklubben med enbart kvinnliga deltagare.

-1964 startades föreningens sångkör under ledning av Elof Adolfsson från Norrköping därefter övertog Harald Bruun ledningen och till sist Göran Forsberg.

-1970 beslutade föreningen att byta namn till Skärblacka Pensionärsförening. Skärblacka var ju centralorten.

-17 PRO-föreningar i Norrköpings kommun samlades 1971 i PRO SAM, PRO-föreningarnas Samorganisation.

-Därigenom fick vi möjlighet till representation i KPR, Kommunens Pensionärsråd och LPR, Landstingets Pensionärsråd.

-1974 startade vår egen orkester, en duo med Torsten Dahlqvist och Sigurd Sandgren, efter hand tillkom Erik Jonsson, Harald Winqvist, Harald Norman och Georg Eklund.

-1985 fick Skärblacka PRO sin första kvinna vid ordförandeklubban, Asta Mathiesen.

-1996 anordnade Marianne Johansson den första pensionärsdansen på Mosstorps-skolan. Senare förlades danserna i Folkets Hus där de fortfarande försiggår varje onsdag.

-Om sommaren anordnar vi logdans varje onsdag på Löfstad Loge.

-Skärblacka Folkets Hus har alltid varit centrum för våra månadsmöten som fortfarande bedrivs där.

-1999. Våra medlemmar började med att måla och tapetsera och ställa i ordning Sörgården. Vi flyttade in år 2000 och hade sedan vår verksamhet förlagd dit till år 2006, då hyran blev för dyr och vi beslutade att fira vårt 60-års-jubileum med att köpa en egen fastighet. Mariehult, till föreningslokal.

-Efter 760 timmars ideellt arbete av duktiga medlemmar blev lokalen färdigrenoverad och den invigdes den 11 februari 2007. Här har vi numera aktiviteter var dag i veckan. Vi anordnar Pub/Allsångskvällar samt påskfest, höstfest, sommarfest, julfest med Lucia, julmarknad och nyårsfirande.Värdskapslag står för städning, bak av bullar, inköp etc.

-Våra resor har också mött stort intresse, med buss och båt både utom och inom landet.

-Vi har ett stort nätverk i Kontaktkommittén.
Medlemsantalet har stigit betydligt sedan 50-årsjubiléet, och årskiftet 2014-2015 var vi 477 medlemmar! Det finns många namn, man fastnar för i föreningens register, hädangångna kamrater, som gjort stora insatser för vår förening, men vi avstår, att nämna några namn, utan minns dem och är tacksamma för vad de gjort för vår förening.

-Mellan 1996-2019 har Verner Bilde hållit i ordförandeklubban och avtackades vid årsmötet 2020 för ett långt och värdefullt arbete som ordförande i föreningen

-Sedan 2020 är Lillian Edquist ordförande i föreningen.

-Vi hälsar pensionärer i alla åldrar välkomna till oss, PRO är idag större än alla politiska partier tillsammans och ju fler vi blir ju större chanser har vi att påverka.