Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Snöstorp-Vallås

2-9.11.2019 SPA resa Polen

Personer framför träd

SPA resa Polen

Text Siw Larsson Foton Lars-Olof Norrman

Klockan 9 på morgonen lördagen den 2:e november samlades 28 förväntansfulla pensionärer, de flesta från PRO Snöstorp-Vallås, för en bussresa till Polen. Resmålet var hotell Hamilton i Swinoujscie där sköna dagar med spa och olika kroppsbehandlingar väntade oss.

Resan gick genom ett höstgrått Skåne och ett regnigt Danmark till färjan Rödby/Puttgarden för vidare färd mot Tyskland. Ombord på färjan fanns tid att inta mat och dryck samt att shoppa för den som hade spenderbyxorna på. Stärkta till kropp och själ fortsatte vi vår färd. Vi anlände Swinoujscie och hotellet omkring kl 20 och då väntade oss en middagsbuffé innan vi mätta och belåtna intog våra rum.

När vi lagt oss och kommit till ro drog brandlarmet i gång. Högtalare i rummet ropade ut på polska, tyska och engelska att brand utbrutit på hotellet. Det blev allmänt kaos och förvirring på grund av språksvårigheter innan vi fick veta att det var ett falsklarm och att vi lugnt kunde gå till sängs igen. Sömnen den 1:a natten blev kanske inte den bästa för alla.

Dag 2 (Söndag) inleddes med en god frukostbuffé och därefter samlades vi för en rundvandring i sparegionerna på hotellets nedre plan. Vi gjorde även en stadsrundvandring i sakta mak under ledning av vår guide Lisbeth och vår chaufför Berra. Senare på eftermiddagen var det dags för en kortare medicinsk konsultation för upplägg av en individanpassad behandlingsplan. 15 st behandlingar ingick i resans pris. Efter kvällens buffémiddag blev det musikunderhållning i baren och den som hade dansskorna på kunde ta sig en svängom och/eller en sängfösare före läggdags.

Dag 3 (Måndag) Frukost och därefter raskt i väg till behandlingsrummen och de olika aktiviteter, som vi fått på våra scheman. För min del gällde hydromassage, hydrojet och vattengympa. Eftermiddagen hade jag och min rumskompis denna dag ledigt för egna aktiviteter. Regn och rusk gjorde att den planerade shoppingturen till ”stan” fick ställas in. Vi tröstade oss med en Irish coffee i skybaren och sedan en liten middagslur. Andra fördrev tiden med kortspel och en del modiga trotsade regnet och tog en promenad. Efter kvällen middagsbuffé var vi ett ganska stort gäng, som samlades i skybaren där kvällen avslutades med allsång och allmänt gemyt.

Dag 4-7 njöt vi av hotellets goda mat och spaanläggning. Varma pooler, bubbelbad, olika bastubad och våra behandlingar gjorde gott för både kropp och sinne. På den tid som blev över mellan behandlingarna kunde man promenera på stranden, ta gågatan till de små butikerna och caféerna runt hotell Hilton, gå genom parken till ”stan” för en go-fika, shoppa eller bara strosa runt för att se sig om.

Det fanns också möjlighet att följa med på 3 olika utflykter.(Rügen, Greifswald och till Podziemne Miasto). Dåligt väder och att turerna innebar ganska långa gångsträckor gjorde att de flesta prioriterade sina behandlingar. De tappra, som följde med till den underjordiska staden ”Podziemne Miasto”, som var ett topphemligt militärkomplex och till Gerhardafortet tyckte att allt var mycket sevärt och att det var en fantastisk upplevelse.

Kvällarna tillbringades i glada vänners sällskap, med sång och dragspelsmusik, mycket prat, många glada skratt och kanske med något gott att dricka i glaset. Hotellet bjöd på musikunderhållning och dans även på torsdagskvällen och då var vi många, som tog chansen till en tryckare och att vicka på höfterna.

Dag 8 (Lördag) Efter en stadig frukost startade vi vår hemresa kl 10.30. Vi gjorde ett kortare stopp i Rostock där vi kunde handla starkvaror och annat godis innan vi tog färjan över till Gedser och Danmark. På färjan kunde man köpa en mycket prisvärd buffé där förrätt, varmrätt, efterrätt, vin/öl till maten samt kaffe med wienerbröd ingick i priset. Jag tror att de flesta av oss valde den varianten. På resan genom Danmark roade vår guide Lisbeth oss med ett musikquiz. Tack vare vår skickliga chaufför gick även återresan smidigt och helt utan missöden anlände vi Halmstad och Arenahallen kl 21.30. Efter våra ljuvliga dagar i Polen kändes det ändå härligt att vara på hemmaplan igen.