Förening Snöstorp-Vallås

PRO Snöstorp-Vallås historia

PRO Snöstorp-Vallås historia av Inge Jonsson.

PRO Snöstorp-Vallås har varit och är en synnerligen livaktig förening, som startades redan 1952. Den är alltså pensionär även som medlemmarna. Det kanske är värt att komma ihåg vilka starka och prominenta personer, som hållit i "klubban" under årens lopp. Vi tar dem från början. Frans Wahlbäck, Uno Karlsson, Nisse Eriksson, Uno Wallin, Thomas Karlsson och fram till vår nuvarande Ann-Kristin Fridh. En milstolpe var föreningens 60 års jubileum, som firades i Lagaholmsgården.

Föreningen har varit och är en av Halmstads större föreningar med ett medlemsantal som under 2000-talet har varit mellan 450 upp till som mest 728 st. Detta antal kan kanske förklaras med, att vi tillsammans med huvudorg. anordnade så kallade PUBAFTNAR, vilka så klart lockade många nyfikna, men som kanske inte var mogna att bli "gammal". För tillfället är vi c:a 510 medlemmar.

Att vi kan ha behållit vårt höga medlemsantal beror nog till stora delar på, att vi har och har haft en synnerligen stark och uppfinningsrik styrelse, som tillsammans med flera olika medlemmar har anordnat fester, resor, olika typer av fritidsaktiviteter, som t.ex. matlagning för herrar, sticke, canasta, linedans, gymnastik, körsång (Vårat Gäng)  under ledning av den eminenta Anita Nilsson. Festkommittén måste också har en hel massa rosor för sitt storartade jobb med att arrangera alla våra fester, med eller utan dans, oftast med "lapp på luckan". En hel del spelar också Boule i vår fristående "Vallås BK". på Kristinehed.

En mycket populär och uppskattad gren av medlemsvården har varit våra resor. Det har varit både långa och korta utflyktsmål, med eller utan vetskap om slutstationen, så kallade "UT I DET BLÅ". Vi har bl.a. hamnat på Ven,Tunnelbygget Hallandsås, Visingsö ,Växjö. Ett flertal långresor har också företagits bl.a. Åland, Tyskland, Danmark/Norge, Ungern Estland och Polen. Vi fick bevittna Zlatans segermål mot Ungern 2005 på övertid i Budapest. Ett flertal "turaresor" över SUNDET ordnades också. Vi får inte heller glömma alla våra resor till flera olika scener här i södra och västra delarna av vårt land, när det gäller att få njuta av olika typer av musikunderhållning. Vi har t.ex. sett "Kiss me Kate" på Göteborgsoperan, "Mamma Mia" också i Göteborg. "Oklahoma" såg vi i Växjö. Malmö stod som värd när vi kollade in "Dr. Zjivago" Vi besökte också Kristianstad för att bevittna flera teater-och musikupplevelser. "Teater på slottet" fick också besök, liksom Falkenbergsrevyn.
Text från Inge Jonsson Januari 2021