Förening Snöstorp-Vallås

Personer framför träd

Stadsrundtur med buss

Text Birgitta och Kjell Johansson, Helen Norrman. Foton Lars-Olof Norrman

Trevlig rundtur med buss i vår stad med guidning av Torsten Rosenqvist och chaufför Karl-Johan Karlsson, Veinge Buss.

Bussen tog oss först till Vallås Centrum och de nya lägenhetshus som byggts där, samt ett dagis på Nordalavägen. Vidare till det nya fordonsgymnasiet som byggts på Kristinehed och Bo Kloks radhuslängor intill travbanan.

Näst på tur var Brogård och dess nya bebyggelse på Snöstorps gamla fotbollsplan, både hyreshus och radhus.

Vi fick info om den nya södra hamnleden som är under utbyggnad och som bl.a kommer att avlasta Laholmsvägen med 75 %.

Nu till hamnen och den nya färjelägret som ska vara färdigt i början av 2020.

Bussen fortsatte till Söndrum och dess nya bebyggelse, Albinsro och kommande Ranagård med bl.a nytt äldreboende och + 65 bostäder.

Slottsmöllans tre nya punkthus.

Eftermiddagsfika blev det i den gamla ladugården hos Lizzies café. Lizzie och Pia serverade kaffe och mycket goda hembakade kakor.