Förening Järved-Bonäset

Karin Bergström berättar om starka kvinnor från Örnsköldsvik.

Anna-Greta i två av sina hattar från Hatt-Nytt. Foto Privat.

PRO Järved-Bonäset hade sitt månadsmöte den 19 mars på Alneskolan. Ordförande Anna-Greta hälsar 36 medlemmar varav två är nya från Järved och dagens gäst Karin Bergström hjärtligt välkomna.

Till detta månadsmöte hade Karin Bergström bjudits in att föreläsa om ”Fyra starka kvinnor i Örnsköldsvik”. Dagen till ära hade Karin tagit på sig hatt. För hatten hade också betydelse för kvinnor historiskt sett. Mer än en huvudbonad, den kunde också visa vilket samhällsskikt man tillhörde. Karin börjar med berättelsen om Stina Hägglund född 1879. Som tvååring drabbades hon av polio och blev rullstolsbunden. På sin artonårsdag fick Stina en stickmaskin och med den började hon sticka och sålde sina alster. Stina öppnade sin första affär 1918 I Ö-vik därefter startade hon filialer i Bjästa och Umeå. Företaget utökades med att hon byggde en hyresfastighet på Örnsköldsgatan 5, ”Skärgården” kallad på grund av färgen på huset. Där i källaren startade hon på nytt efter första världskriget stickerifabrik och anställde ett 20-tal stickerskor. Som mest hade hon ett 50-tal anställda. Stina hade tre fosterbarn som fick en trygg uppväxt. Stina avled 1948.

Nästa kvinna är Anna-Lisa Ohlsson, född 1929. Hon är känd som modist för stora delar av vårt land. Hon utbildade sig till modist och när hon var 17 år var hon färdig. I sitt hem började hon nu sy upp hattar på beställning, 1949 startade hon eget, Hatt-Nytt. 1994 uppmärksammades hon efter att ha skänkt drottning Silvia en hatt under kungaparets besök i Örnsköldsvik. Ulla Löfven handlade även hon sin hatt av Anna-Lisa. Anna-Lisa avled 2021.

Brita Sandin, var den tredje kvinnan. Hon föddes 1937 i Grundsunda. Hon utbildade sig på Stöndar hushållskurs, senare utbildade hon sig till förskolelärare. Hon hade haft en dröm om att bli missionär så 1993 gav hon sig iväg till Tanzania. Men innan lärde hon sig engelska och åkte till London för att lära sig swahili. Hemma i Ö-vik igen startade hon kurser i tunnbrödsbakning, eget företag café på Ödbergska och catering. Brita avled 2020. En kvinna med många strängar på sin lyra. Hon levde efter sin mammas visdomsord ”Om man bara gör saker för sig själv, vad finns då kvar när man är borta?”

Den fjärde kvinnan är Eivor Persson, född 1917 i Hackås, Jämtland.Eivor fick som 17-åring förfrågan om att servera på en fin middag. Eftersom hon inte var rädd av sig svarade hon ja. Kläder lånades ihop. I mammas kokbok stod hur man skulle servera och med det var Eivor klar att servera. 1949 kom Eivor till Ö-vik. Här jobbade hon på Statt och Storan på kvällar och nätter. Vid 56-års ålder blev hon änka. Eivor lärde sig spela piano och tog körkort. Hon hade ett stort intresse för hembygden och gick kurser för att kunna forska bland annat om hembygdsdräkter. Resultaten samlades i en bok ”Folkdräkter i Arnäs socken”. I slutet av 1970-talet startade Eivor bussguidningar för rullstolsburna. Under 15 år gjorde hon dessa sommartid. Eivor avled 2012.

Anna-Greta tackar Karin Bergström för ett mycket intressant föredrag om dessa starka kvinnor, och berättar att inte bara Ulla Löven köpte hattar av Anna-Lisa utan även hon som burit hatt sedan 60-talet har köpt de flesta av sina över 50 hattar hos henne. Hattar som blivit Anna-Gretas signatur på samma vis som piercingar och tatueringar hos den unga generationen.

Information från Anna-Stina om att det börjar en studiecirkel ”Antikjägarna -hitta de värdefulla sakerna” i ABFs lokaler på Gnistan onsdag den 30 mars kl. 13.00. På torsdag den 31 mars kl.13.00 – 15.00 är det Hantverkscafé i Bonäset. Temat är ”Påskpyssel” (material finns), men man kan även ta med sig sitt egna handarbete eller bara gå dit för att umgås och dricka kaffe.

Anna-Greta informerar om att måndag den 25 april kl. 11.00 är det PRO Vetartävling på Gnistan i Gullänget, där vårt lag består av Kurt Kangas, Ulla-Maj Rundkvist och Stig Sager, samt information om att servicehuset Eken byggs om till ett Trygghetsboende med hemtjänst där även Järvedsvägen 51 skall ingå. Man kan ta kontakt med Nordek för att anmäla sitt intresse redan nu.

Dagens värdinnor Gunilla Kangas, Britt-Inger Landfors och Gudrun Sjöblom bjuder på kaffe och läckra smörgåsar och en ”Gokaka”. Sorlet och skratten steg i lokalen under fikapausen och alla verkade trivas.

Vi spelar bingo där dagens vinster består av ICA presentkort och PRO Trippelskraplotter.

Anna-Greta avslutar månadsmötet med tack för i dag, tack till värdinnorna i köket, och välkomnar till nästa månadsmöte i april.
K F