Förening Järved-Bonäset

Månadsmöte 23 april 2022

PG Forslund informerar om PRO Kultur

PRO Järved-Bonäset höll sitt månadsmöte den 23 april på Alneskolan. Ordf Anna-Greta hälsar 37 medlemmar och dagens gäster PG Forslund, PRO Kultur och Marie och Mollie Gunnarsson, SkandiaMäklarna hjärtligt välkomna.
Marie och Mollie Gunnarsson, SkandiaMäklarna Örnsköldsvik, presenterar sig och berättar om sin verksamhet som mäklare och vad de kan erbjuda. Broschyrer fanns även att få.

Anna-Greta tackar så hjärtligt för deras presentation.
PG Forslund, PRO Kultur, berättar om PRO Riks,PRO Distrikt Ångermanland
PRO Järved-Bonäset PRO Sport och PRO Kultur (konst, resor, mat och vin, whiskyprovning, vinprovning m.m.) PRO Kultur har över 500 medlemmar men bara 13 huvudmedlemmar, övriga är huvudmedlemmar i andra PRO-föreningar. Avgiften för medlemskap i PRO Kultur är 50 kr/år. Några av fördelarna med att vara medlem i PRO förening är deras försäkringar som är bland de bästa, fri support inom data (bara att ringa 0771-171 171), lokala rabatter, studiecirklar i samarbete med ABF, PRO Folkhögskola i Gysinge med många kurser och studiecirklar där kursavgiften är gratis men man betalar för mat och logi även ibland för visst kursmaterial, resor, boule med mera. Man har rätt att gå på alla föreningars aktiviteter, men ingen rösträtt förutom i den förening där man är medlem.

PG skulle gå igenom hemsidan men då det saknades en sladd kunde han inte visa den.
Lena Hörnfeldt som är ansvarig för vår hemsida fick beröm för att hon sköter den bra.
Broschyrer fanns att få och det gick också att anmäla sig som medlem i PRO Kultur.
Anna-Greta tackar PG för föreläsningen om PRO och PRO Kultur.

Anna-Stina informerar om att det blir promenad runt Hörnsjön den 26 april eller till närmaste grillplats/rastplats. Var och en tar med fika.

Kjell-Åke Larsson informerar om att
Folketshusföreningen och Intresseföreningen kommer att läggas ned. Anna-Greta informerar om att KPR bjuder in till ”Öppet samråd” i Fullmäktigesalen torsdag 19 maj kl. 10.00 – 15.00.
Hon delger oss också information från Nätra Hembygdsförening om Countrydag 24 juli, Nostalgikväll på Ramviks Folkets Hus 30 juli och Elvis in Memory 14 augusti på Nätra Hembygdsgård.

Gunilla Kangas leder pausgympa innan det är dags för fika.
Värdinnorna/värden Astrid och Stefan Ulfves, samt Anna-Stina Molin bjuder på kaffe och läckra smörgåsar och ”Silviakaka” bakad av Astrid Ulfves. Stämningen var god i lokalen vilket tydde på att man trivdes.
Vi avslutar med lotteridragning där vinnarna fick välja mellan Ica presentkort eller PRO Trippelskraplott.
Anna-Greta tackar för i dag och ett stort tack till värdinnorna och värden i köket, välkommen till månadsmöte 21 maj som är vårfesten med buffémat, se kommande annons.
Kristina