Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Utvärdering av Min myndighetspost, en digital brevlåda

Tecknad bild av en man och en kvinna som tittar ner i varsin laptop, med två kaffekoppar mellan sig.

2023 genomförde DigiSen en utvärdering av Min myndighetspost. Arbetet gav insikter om digitala brevlådor generellt, insikter som pensionärerna lämnade över till Myndigheten för digital förvaltning – DIGG i februari 2024.

Om arbetet

Eftersom projektet DigiSen redan hade genomfört en utvärderande workshop tillsammans med Kivra, valde en grupp pensionärer att även titta på Min myndighetspost.

Utvärderingen genomfördes av fyra pensionärer från PRO och två tillgänglighetsexperter från Begripsam. En av dessa ledde mötet och den andra tog anteckningar som delades med hela gruppen. Gruppen träffades digitalt sex gånger via Zoom.

Det vara bara en person i gruppen som hade erfarenhet av att använda Min myndighetspost. Övriga deltagare använde Kivra.

Utvärderingen gjordes enligt Begripsams metod för användarmedverkan.

Läs om metoden för användarmedverkan Länk till annan webbplats.

Otydligt vad en digital brevlåda är

Det är inte helt lätt att förstå vad en digital brevlåda är och vad den har för funktioner. En digital brevlåda är inte den andra lik. Gruppen konstaterade att det var svårt att få en överblick. Den som ska välja en digital brevlåda behöver få mer och tydligare information. Och allra helst information samlat på ett ställe.

Gruppen identifierade flera viktiga frågor:

Vilken organisation/ägare står bakom brevlådan?

Kivra är ett privat företag. Min myndighetspost drivs av DIGG - Myndigheten för digital förvaltning och Skatteverket.

Vilka e-legitimationer man kan använda för inloggning?

Min myndighetspost gör det möjligt att logga in med flera e-legitimationer, medan Kivra enbart godtar BankID.

Brevlådorna hanterar post från olika typer av avsändare

Kivra hanterar post från myndigheter, företag och organisationer. Exempelvis PRO. Min myndighetspost hanterar enbart post från myndigheter.

Brevlådorna har olika funktioner

I Kivra kan man få och spara digitala kvitton. Då kan man bland annat se vad man har handlat. Det saknas i Min myndighetspost.

I Kivra kan man skicka en förfrågan om betalning av räkning till sin bank. Det kan man inte i Min myndighetspost.

Man får inte alla brev i sin digitala brevlåda (oavsett vilken man har). Viss information kommer ändå till Mina sidor och 1177.se. Vissa saker kommer som post i den vanliga brevlådan.

Vad händer med mina brev om jag byter digital brevlåda?

Försvinner de? Kan man flytta dem? Kan man spara dem?

Vad händer när man loggar in?

Ansluter man sig automatiskt till Min myndighetspost då? Och vad händer med brevlådan man redan har hos Kivra?

Webbsida och app i telefonen eller surfplattan?

Kivra finns som app. Min myndighetspost finns inte som app. Båda finns på webben.

Gruppen tittade även på hur man loggar in och byter brevlåda, textens utformning, användarvillkor, frågor och svar, meddelandefunktionen, ikoner och inställningar och möjligheten att dela sin brevlåda.

En sammanfattande slutsats om digitala brevlådor generellt var att det finns en hel del som kan bli bättre ur ett användarperspektiv.

Konstruktiv feedback och förslag på lösningar

När det gällde den specifika tjänsten Min myndighetspost överlämnade DigiSen en rapport till DIGG, och berättade om olika delar ur den vid dialogmötet. Här är några exempel:

Texten kan göras större och enklare att förstå

Ganska mycket handlade om texten är för liten, med långa rader och litet radavstånd. Det var svårt att läsa. Många vet inte hur de ska förstora texten.

– Det går inte att lägga det ansvaret för förstoring på den individ som redan har svårigheter, sa en deltagare.

Texten var också mycket formell och ibland svår att begripa. Användarvillkoren uppfattade gruppen som skrämmande, och det påverkade motivationen att använda brevlådan.

Det behöver vara enkelt att komma i kontakt

Att ha en lista med frågor och svar är bra. Men hur får man svar på frågor som inte finns med på listan?

Det finns ett kontakformulär på sidan. Men gruppen var inte nöjd över att bara erbjudas ett sätt att ta kontakt. Formuläret upplevdes inte heller som särskilt enkelt att använda.

– När jag har skickat en fråga via kontaktformuläret har jag inget kvar som stöd för mitt minne. Jag kan inte gå tillbaka och se vad jag har skickat, sa en deltagare.

Återkoppling är viktig

Gruppen tyckte att det inte var enkelt att förstå vad som hände och var de befann sig i processen. Exempelvis betedde sig menyn lite märkligt. En ikon syntes ibland och ibland var den borta. Bristen på återkoppling skapade osäkerhet.

De provade att lägga till en person i adressboken. Sedan gick det inte att vidarebefordra brev till den personen. Felmeddelandet kom först när allt jobb redan var gjort.

DIGG: Värdefulla synpunkter

I februari 2024 presenterade DigiSen arbetet för DIGG – Myndigheten för digital förvaltning. Under det dialogmötet berättade vi om metoden, om resultatet av granskningen och överlämnade en rapport.

– Vi är tacksamma för den återkoppling vi har fått från DigiSen av Min myndighetspost. Synpunkterna är värdefulla i vårt arbete med att utveckla tjänsten. Vi ser också fram mot en fortsatt dialog med PRO för att tillgodose behovet av en ökad digital inkludering, säger Malin Åbbel Fjell som är verksamhetsutvecklare på DIGG .

Allmänna arvsfondens logotyp i färg