Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Utvärdering av Kivra, en digital brevlåda

Kvinna framför laptop med en katt bredvid sig.

2022 genomförde DigiSen en utvärdering av Kivra. Det skedde på Kivras initiativ. De var nyfikna på hur äldre upplever deras tjänst och ville testa en ny prototyp för hemvyn. Syftet med workshopen var att utvärdera och ge förslag på förbättringar. Resultatet blev en rad insikter som Kivra kunde ha som utgångspunkt i sitt fortsatta arbete.

Vad är Kivra?

Kivra är en digital tjänst, som fungerar som en digital brevlåda för brev, räkningar, kvitton och uppladdningar. Istället för att få post hem i brevlådan, kommer posten digitalt till brevlådan i Kivra. Den kan användas i webbläsaren i datorn eller som en app i en telefon och platta.

Om arbetet

Utvärderingen gjordes av tio PRO-medlemmar, med stöd av Begripsam, inom projektet DigiSen. De flesta använde Kivra, och några av dem hjälpte också andra att använda brevlådan. Några hade aldrig använt tjänsten.

Utöver pensionärerna deltog två tillgänglighetsexperter från Begripsam. En av dessa ledde mötet och den andra tog anteckningar som delades med hela gruppen. Dessutom deltog tre personer från Kivra som arbetade inom design, marknad och support. Workshoppen genomfördes digitalt via Zoom.

Utvärderingen gjordes enligt Begripsams metod för användarmedverkan.

Läs om metoden för användarmedverkan

Upplevelsen av att gå med i Kivra

Deltagarna var överens om att det är otydligt vad som händer när man går med i Kivra. Det vill säga att man per automatik inte längre fysiska brev i brevlådan.

– Jag gick med i Kivra för att jag ville ha skatten snabbt tillbaka. Då fick jag inte längre brev på posten. Det förstod jag inte förrän jag fick betalningspåminnelser per brev, berättade en deltagare.

En deltagare i gruppen var nöjd med att han, som god man, hade möjlighet att gå in i sina klienters Kivra.

– Det jag tycker är bäst är att jag, som är god man åt flera personer, har tillåtelse att titta på deras Kivra. Det är fantastiskt. Det brukar vara spärrat. Jag kan sköta deras ärenden, sa han.

"Det vore bra att kunna träna innan"

En återkommande tanke under workshopen var att det vore bra om man kunde se och träna sig på Kivra innan man går med.

– Det vore bra om det fanns en utbildningsmiljö för en studiecirkel. En fejkapp. Då behöver man inte exponera sig själv. Det är dessutom bekvämt för nya användare, sa en deltagare.

Konstruktiv feedback och förslag på lösningar

I sin analys av användarupplevelsen av prototypen diskuterade deltagarna allt från navigation, kontraster och textstorlek till logiken kring datumangivelser för olika händelser, att läsa pappersbrev på mobil skärm och möjligheten att skriva ut.

De lyfte även fram vikten av att välja begripliga ord. Till exempel gav orden i menyn upphov till en hel del funderingar. Vad betyder ”Signera”, ”Uppladdningar” och ”Dina viktigheter”?

Sammanfattningsvis, trots en del utmaningar när det gällde begripligheten, var deltagarna positiva till det nya gränssnittet.

Kivra fick en skriftlig rapport

Resultaten från workshopen sammanfattades i en rapport som Kivra fick efteråt. Den innehöll en övergripande analys av vad som borde förbättras, en genomgång av allt som kom fram under workshopen och en metodbeskrivning.

Allmänna arvsfondens logotyp i färg