En äldre kvinna i en matbutik tittar på prislappen på en påse apelsiner.

2023 var nästan tusen PRO-medlemmar med och undersökte priserna i över 700 matbutiker. Foto: Anneli Nygårds.

Hjälp oss att pressa matpriserna!

PRO söker dig som gillar att jämföra matpriser. Uppdraget som prisundersökare är både viktigt och en uppskattad del av PRO:s konsumentarbete. Alla medlemmar är välkomna att vara med.

Uppdraget innebär att under en dag per år gå till en eller flera butiker och anteckna priserna på PRO:s matkasse. Många av PRO:s prisundersökare genomför undersökningen varje år och har nu varit med länge. De tycker att det är ett meningsfullt, socialt och roligt uppdrag.

Vi behöver ha fler som ställer upp som prisundersökare – från alla PRO-distrikt och i alla kommuner runt om i landet. Inte minst för att vi ska kunna fortsätta att genomföra en heltäckande och relevant undersökning. På den här sidan kan du läsa mer om vad uppdraget som prisundersökare innebär.

Hur blir jag prisundersökare?

Om du vill ställa upp som prisundersökare pratar du med din förening som kan hjälpa dig att kontakta distriktet och stämma av vilka butiker som ska undersökas och om det finns fler i din kommun som kan hjälpas åt med uppdraget. Specifika instruktioner för hur undersökningen ska genomföras skickas ut till alla som ska vara med inför årets undersökning.

Konsumentansvariga håller ihop undersökningen

PRO-distrikten och deras konsumentansvariga är sammanhållande för genomförandet av prisundersökningen i distriktet. Distrikten stöttar undersökarna ute i distriktens föreningar och kommuner på olika sätt. Ibland via samlingar. Ofta bestäms i förväg vilka butiker som de enskilda prisundersökarna ska besöka. Distriktet ansvarar också för att skicka ut blanketter till prisundersökarna och ta emot de ifyllda blanketterna som undersökarna skickar tillbaka.

Här berättar några av PRO:s prisundersökare om hur uppdraget går till: