Paddla

Nu ska äldre få chans att lära sig att paddla kajak. Björn Tingsström från Växjö Kanotklubb är en av ledarna. Foto: Växjö Kanotklubb.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Pilotprojekt ska locka äldre att paddla kajak

Projektet ”idrott för äldre” verkar för att fler seniorer att hitta fysiska aktiviteter. En del av projektet är satsningen kring paddling där sju kanotföreningar runt om i landet ska möta paddlingsintresserade. ”Att paddla och röra på sig är även ett sätt att motverka ohälsa och bidra till socialt sammanhang”, säger Björn Tingsström från Växjö Kanotklubb.

Intresset för att paddla kanot har vuxit de senaste åren och är i dag något av en folksport. För många är det ett sätt att komma ut i naturen och låta hela kroppen arbeta på ett härligt sätt nära vattenytan.

Men att paddla kan vara en uppförsbacke för många. Det är något som projektet ”Idrott för äldre” vill förändra som nu dragit igång ett samarbete med Svenska kanotförbundet. Hos sju olika kanotföreningar i landet, bland annat i Luleå, Hindås, Roslagen och Moaälven ska nu seniorer få möjlighet att testa på det här med att paddla.

Kanotförbundet valde ut ett antal föreningar för pilotprojektet riktade mot äldre för att dessa sedan ska kunna stå som exempel för att andra kanotklubbar att ta efter, säger Björn Tingsström från Växjö Kanotklubb.

Han är en av flera paddlingsledare i Växjö som nu ska lära paddlingsintresserade seniorer att hantera kajaken eller kanoten. Projektet med kanotklubbarna har blivit möjligt tack vare stöd från Kanotförbundet och Riksidrottsförbundet.

Och enligt Björn är paddling något för alla oavsett ålder.

– Paddling kan utföras i många olika former på sjö, fors, älv eller hav så oavsett var man bor finns det möjlighet att paddla. Paddling är mycket allsidigt och är bra både för kondition och styrka men även för kondition och balans. Flera av våra föreningar har också utrustning anpassad för personer med rörelsebegränsningar och handikapp, berättar han.

Möjlighet att testa hobby igen

Lillemor Lundberg, 72 år från Karlskrona, är mitt uppe i en flytt till Växjö,. Hon är en av de som anmält sig till paddlingskursen.

– En väninna i Växjö berättade om aktiviteten och vi anmälde oss båda två. Jag gillar att testa nya saker och att ägna mig åt friluftsliv, säger hon.

Och visst har hon testat på det här med paddling förut.

– Som tonåring tävlingsrodde jag i Kristinehamn. Efter ett träningspass kunde vi lägga i varsin kajak i vattnet och paddla ut lite lugnt. Jag har också paddlat kanadensare en del.

Vad tycker du om intiativet att få seniorer att komma ut mer?

– Jag tycker att det är mycket bra initiativ att introducera nya aktiviteter för oss seniorer. Vi behöver detta så länge vi är någorlunda friska och rörliga speciellt efter denna tid då ingenting har varit igång. Här i Lyckeby där jag bor nu har bordtennisklubben haft seniorpingis som jag deltagit i innan allt stängdes ner, säger Lillemor Lundberg.

Och enligt Björn Tingsström har projektet välkomnats på flera håll.

– Det finns ett stort intresse från målgruppen och pilotföreningarna är väl igång med sina aktiviteter med många anmälda, berättar Björn.

Men vad behöver man egentligen ha med sig när man ska ge sig ut på ett paddlingsäventyr?

– Bra inställning och gott humör är det som behövs, säger Björn Tingsström.

Kanot, kanadensare och kajak -vad skiljer dem åt?

Kanot är en övergripande term för smala vattenfarkoster som drivs med muskelkraft, oftast en paddel. I Sverige pratar vi om kanadensare och kajaker under samlingsnamnet kanot. Kajaken är försedd med en eller flera sittbrunnar och förekommer både som enkel och dubbel.

De flesta kajaker är tillverkade i glasfiber eller polyetylenplast, även om kajaker i trä förekommer och diverse kompositmaterial är på stark frammarsch. Plastkajakerna är billigare och tål mer stryk, men också överlag trögare att paddla.

Kanadensare är en öppen farkost där ofta fler än en kan sitta. Dessa förekommer både i plast och trä.

Saker att tänka på när du paddlar kanot eller kajak

Planera din tur och hur länge du ska vara borta, så att du orkar komma tillbaka.

Ta med matsäck och vatten i en vattentät väska.

Glöm inte flytväst och hatt för soligt väder.

Vill du läsa mer om paddling, kika in hos Svenska Kanotförbundet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: Cecilia Corfitsen