Jimmy Uller

Nu är det dags för sommarturné med Jimmy Uller Bluesband. Foto: Per Söderholm.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

”Nu lossnar det äntligen för kulturscenen”- Jimmy Uller Bluesband åker på sommarturné

Jimmy Uller är en yrkesverksam PRO-medlem med ett långt cv inom tv, film och musik. Den senaste tiden har han arbetat med en ny Netflix-serie om Skandiamannen, en SVT-serie om socialdemokraten Kata Dalström och åker nu på sommarturné där han ska spela med bland andra Mats Ronander och Ebbot Lundberg. ”Nu ska det bli roligt att möta publiken igen”, säger Jimmy Uller.

Att sluta arbeta vid 65-års ålder är inget för Jimmy Uller. Med ett långt arbetsliv inom tv, film och musik, verkar han inte dra ner på arbetstempot. Under coronapandemin har många inom kulturbranschen drabbats hårt men Jimmy Ullers kalender har inte varit tom.

– De började ringa och erbjuda mig lite jobb här och där och på den vägen är det, säger Jimmy Uller och skrattar.

Dags för sommarturné

Kanske är det musikscenen som främst drabbat kultursektorn tillsammans med andra föreställningar. Men när fler blivit vaccinerade, är det nu dags för Jimmy Uller Bluesband att åter inta scenen.

– Musikframträdandena har ju absolut påverkats under året så som för de flesta band, så nu ska det bli jättekul att komma igång igen och möta publiken med våra sommarspelningar. Jag ser verkligen fram emot det, säger Jimmy Uller.

Sommarspelningarna med Jimmy Uller Bluesband startar i Österbymo i början på juli tillsammans med Ebbot Lundberg och Mats Ronander. De far sedan vidare till Örebro i mitten på juli och flera andra platser, Linköping i slutet av september för att avsluta utomlands i Spanien och i Grekland. Två spelningar sker även för PRO:are vid Missmyra kursgård i Åtvidaberg i augusti.

– Det är en ynnest att få spela med duktiga och begåvade musiker både hemma i Sverige och utomland och få bjuda på lite blues, covers och lite eget, säger han.

Jimmy Uller har spelat i band sedan han var ung. Just Jimmy Uller Bluesband har bytt medlemmar fler än en gång. Men vad är det roligaste med att uppträda?

– Det bästa är nog att möta publiken och såklart sammanhållningen i bandet, säger han.

Film och tv-karriären fortsätter

Även om musiken ligger Jimmy Uller varmt om hjärtat, så är det kanske filmjobben som just nu tar extra mycket tid. Just nu har han spelat in Skandiamannen som kommer på Netflix xx och även aktuell med SVT-serien om Kata Dalström som kommer i höst samt den tyska stora serien Inga Lindström som spelat länge i Tyskland.

På sin meritlista finns även uppdrag så som Stellan Skarsgårds ”Body Double” i filmen Dogville från 2003 med Nicole Kidman, på grund av hans likhet med skådespelaren samt flera andra filmer så som Soundcheck från 2009.

När jag frågar honom vilka rollen han har gillar mest, tystnar han en stund och funderar.

– Jag har ju spelat det mesta, allt från supermoderat godsägare till läkare och hustrumisshandlare. Jag uppskattar alla roller jag har spelat på olika sätt. Det roliga med att arbeta med film och teater är ju att olika åldrar behövs för att gestalta figurer och blir därför inte åldersfixerad som många andra branscher.

Hur länge tror du att du kommer att fortsätta att arbeta?

– Att arbeta med film och musik är en form av livsstil. Jag kommer att ”gonna rock untill I drop”, säger Jimmy Uller och skrattar.

Fakta:

Namn: Jimmy Uller

Född: Motala på 50-talet. Uppväxt i Linköping.

Bor: Åtvidaberg med hustrun Mia. 4 barn och 7 barnbarn.

Utbildning: Teaterlinjen Norrköping och Statens scenskola i Stockholm.

Tycker allra mest om: ”Min hustru Mia, mina barn och barnbarn, min mor 91 bast och alla snälla och trevliga människor”.

Text: Cecilia Corfitsen.