Förening Ösmo

Tipspromenad 5 maj 2021

PRO Ösmos tipspromenad i regn

Det var 13 medlemmar som samlades under taket vid bensinmacken den 5 maj. Det regnade. Hur skulle vi göra? Ge oss ut i regnet på en tipsrunda?

En av deltagarna hade avlägsnat sig. Vi upptäckte henne vid byggnaden där vi har start och mål och där nu ett gatukök finns. Hon vinkade åt oss att komma. Dörren var öppen så vi gick dit och blev välkomnade in.

Där har nyligen öppnats ett nytt matställe som heter Oskar´s gatukök. Menyn känns nostalgisk. Man kan köpa en kokt eller grillad korv med bröd för 20 kronor eller Ösmo´s Hamburgare och mycket annat gott. Vi fick provsmaka hemlagade köttbullar med potatismos, som serveras med gräddsås, rårörda lingon och pressgurka – tillagat precis så som min farmor och mormor brukade. Det smakade mycket gott.

Vi fick använda gatukökets matsal och vara inomhus för vårt tipsarrangemang och slapp fika ute i regnet. Det tackar vi för. Tipslappar delades ut, kaffe med Inga-Britt Brages supergoda, hembakade bullar serverades och sedan genomförde vi tipstävlingen. Väggarna pryds med planscher där man påminns om försiktighet, varsamhet och omtanke, nog så viktig i Corona-pandemins tidevarv.

Vera sålde lotter och Kerstin höll tungan rätt i munnen medan hon skrapade fram beloppen. Inga-Britt läste upp tipsfrågorna, som idag handlade om olika företeelser som ägt rum i Ösmo och Nynäshamn, och vi fyllde i tipslapparna. Två hade rätt på åtta frågor av tio och fick varsitt förstapris.

Text och bild Ulla Laiho