Förening Ösmo

Årsmötet 2021-09-08

PRO Ösmo årsmöte 2021-09-08 på Träffpunkten, Mejerivägen 2, Ösmo

• På grund av Covid-19-pandemin har vi haft uppehåll i vår verksamhet sedan den 17 mars 2020. I takt med att befolkningen blivit vaccinerad har en del lättnader införts i de föreskrifter som reglerat mötesverksamhet och annat. När det blev tillåtet att samlas 50 personer inomhus genomförde vi en ommöblering av vår lokal för att få större golvutrymme, så vi kunde sprida ut bord och stolar.
  • Den 8 september kunde vi hålla vår första träff sedan mars förra året, som blev årsmötet 2021. Vår ordförande Inga-Britt Brage inledde mötet med en tyst minut för de som inte är med oss längre varefter hon läste en dikt. Det var 46 medlemmar som hörsammat kallelsen.

• Till ordförande för årsmötet valdes Mona Rudenfeldt, PRO Stockholms län, där hon är sekreterare och finns representerad inom samhällsviktiga områden exempelvis läkemedel och sjukvård. Hon tog över ordförandeklubban och tackade för förtroendet. Mötet fortsatte att välja Ulla Laiho som sekreterare och till justeringsmän tillika rösträknare valdes Kerstin Modin och Eva Anderson.
  • Dagordningen fastställdes och kallelsen till årsmötet godkändes. Mona gick igenom verksamhetsberättelsen. Årsmötet gjorde några redaktionella justeringar och beslutade efter det att med godkännande lägga den till handlingarna.
  • Gunnel Svennberg redogjorde för årsredovisningen för 2020. När vi var tvungna att stänga lokalen upphörde våra intäkter från mötesverksamhet, lotterier och försäljning med undantag för Vera Magnussons lottförsäljning och våffelserveringen i Sockenstugan, vilket har varit betydelsefulla intäkter. Resultatet för hela året blev positivt.
  • Christer Nilsson gick igenom den revision man haft angående föreningens förvaltning under räkenskapsåret. Kostnadsersättning till styrelsen föreslogs oförändrad. Revisorerna föreslog mötet att godkänna räkenskaperna, att resultatet överförs i ny räkning och att styrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för den tid revisionen avser. Årsmötet godkände redovisning samt föreslagen ersättning till styrelsen och beviljade styrelsen ansvarsfrihet. Inga motioner eller förslag hade inkommit varför Mona övergick till valen.
  • Valberedningen har haft en bra dialog med sittande styrelse, som ställt upp till omval eller nyval i de fall man genom fyllnadsval ersatt avgående ledamöter.
  • Inga-Britt Brage fortsätter sedan förra valet som ordförande.
  • Nyval skedde av Gunnel Svennberg kassör, Ulla Laiho sekreterare och Dennis Skogh ledamot.
  • Kerstin Modin fortsätter som medlemsansvarig. Hon blev även vald som kontaktombud för ett år och även övriga kontaktombud godkändes.
  • Rocemarie Beijer fortsätter som studieorganisatör och Gunnel Nilsson och Eva Anderson är kvar som ledamöter.
  • Till styrelseersättare på ett år valdes Sylvia Eriksson, Aina Svensson och Monica Hansson. Som revisorsersättare på ett år omvaldes Sven Andersson och Anna Möllerfält. Christer Nilsson och Anna-Lena Lundén fortsätter som ordinarie.
  • En valberedning utsågs med Anna Möllerfält, Barbro Jonsson och Anna-Lisa Gefvert som ledamöter.
  • Mona avslutade mötet och tackade för det hedersuppdrag hon fått som årsmötesordförande i vår förening. Hon berömde den verksamhet vi kunnat hålla trots Covid-19-hindret.